יום שבת, 14 בנובמבר 2020

תזונה וספורט בטרום סוכרת, כך נפחית סיכון לפתח סוכרת מסוג 2 - קובי עזרא

תזונה וספורט בטרום סוכרת, כך נפחית סיכון לפתח סוכרת מסוג 2 - קובי עזרא. מחקר חדש שפורסם בכתב העת הבינלאומי JAMA Internal Medicine מראה כיצד מתן תמיכה לסייע לאנשים במצב טרום סוכרת לבצע שינויים קטנים באורח חייהם, בתזונה ובפעילות גופנית עשוי להפחית את הסיכון לפתח סוכרת מסוג 2.



הממצאים מגיעים מהמחקר למניעת סוכרת נורפולק (NDPS) - המחקר הגדול ביותר למניעת סוכרת בעולם ב-30 השנים האחרונות. הניסוי הקליני של NDPS נמשך למעלה משמונה שנים וכלל יותר מ-1,000 אנשים עם סוכרת בסיכון גבוה לפתח סוכרת מסוג 2.


המחקר מצא שתמיכה בשינויים מינוריים באורח החיים, כולל ירידה של שניים עד שלושה קילוגרמים במשקל והגברת הפעילות הגופנית לאורך שנתיים, הפחיתה את הסיכון לסוכרת מסוג 2 בכ-40% עד 47% לאלה שסווגו כטרום סוכרת.


בבריטניה ישנם כשמונה מיליון אנשים עם טרום סוכרת וכ- 4.5 מיליון כבר פיתחו סוכרת סוג 2.

תזונה וספורט בטרום סוכרת, כך נפחית סיכון לפתח סוכרת מסוג 2 - קובי עזרא


ה- NDPS, במימון 2.5 מיליון ליש"ט מהמכון הלאומי לחקר הבריאות (National Institute for Health Research - NIHR) ו- NIHR CRN Eastern, ע"י בית החולים האוניברסיטאי נורפולק ונורוויץ' (Norwich University Hospital - NNUH) ואוניברסיטת מזרח אנגליה (University of East Anglia - UEA), יחד עם עמיתים מאיפסוויץ'. בית החולים והאוניברסיטאות בירמינגהם ואקסטר.


ניסוי המחקר בדק התערבות פשוטה באורח החיים, שעזרה לאנשים לבצע שינויים קטנים באורח החיים שהביאו לירידה מתונה במשקל ולעלייה בפעילות הגופנית. יש לציין ששינויים אלה נשמרו במשך שנתיים לפחות והמשקל שאבד לא חזר.


ממצאים אלה חשובים מכיוון שהם מראים שתוכנית אורח חיים 'עולם אמיתי' באמת יכולה לחולל שינוי בסיוע לאנשים להפחית את הסיכון לסוכרת מסוג 2 (התחלה של מבוגרים).


פרופ 'מייק סמפסון, החוקר הראשי של NDPS ויועץ לסוכרת ב- NNUH, אמר: "אנו שמחים מתוצאות ניסוי זה, שכן עד כה איש לא היה בטוח מאוד אם תוכנית אורח חיים אמיתית מונעת סוכרת מסוג 2 באוכלוסיית טרום סוכרת. למדנו מכיוון שלא היו ניסויים קליניים שהראו זאת.


הראנו השפעה משמעותית במניעת סוכרת מסוג 2, ואנו יכולים להיות אופטימיים מאוד שאפילו לירידה מתונה במשקל, ועלייה בפעילות הגופנית, בתוכניות בעולם האמיתי יש השפעה רבה על הסיכון לחלות בסוג 2 סוכרת.


אלה חדשות נהדרות באמת עבור שמונה מיליון האנשים בבריטניה עם אבחנה לפני סוכרת. תוצאות ניסוי זה מראות שמניעת סוכרת אפשרית באותן אוכלוסיות טרום סוכרת המטופלות בתוכנית הלאומית למניעת סוכרת ב- NHS.

חשוב לדעת, מכיוון שהשיטות הקליניות לאבחון סוכרת וטרום סוכרת השתנו מאוד בשנים האחרונות.


המחקר למניעת סוכרת מנורפולק נערך בין השנים 2011 לשנת 2018 ועבד עם 135 פרקטיקות רופאי משפחה במזרח אנגליה ומצא 144,000 אנשים שנמצאים בסיכון לפתח סוכרת מסוג 2.


באתרי סינון ברחבי מזרח אנגליה, 13,000 מאנשים אלה עברו אז בדיקת דם לגלוקוז בצום והמוגלובין מסוכרר (HbA1c) כדי לאתר טרום סוכרת.


לאחר מכן נכנסו ליותר מ-1,000 אנשים עם טרום-סוכרת לניסוי מבוקר אקראי, ובדקו התערבות פרגמטית של אורח חיים בפועל, בהשוואה לקבוצת ביקורת, עם מעקב ממוצע של קצת יותר משנתיים.


מחקרים קודמים השתמשו בהתערבויות מחקריות אינטנסיביות ויקרות למדי בקבוצות שונות של משתתפי טרום סוכרת, אך זו הפעם הראשונה שקבוצת העולם האמיתי העבירה התערבות הוכחה כמפחיתה את הסיכון לסוכרת מסוג 2.


NDPS גם ביקשה מאנשי ציבור מהדיוטה שסבלו מסוכרת מסוג 2 בעצמם, לסייע לתמיכה במשתתפים עם טרום סוכרת בניסוי, אך עבור אוכלוסייה מסוימת זו הדבר לא הפחית עוד יותר את הסיכון לחלות בסוכרת מסוג 2.


החוקר המשותף ל- NDPS, פרופ' מקס בכמן, מבית הספר לרפואה בנורוויץ' של UEA, אמר: "התערבות ה- NDPS הועברה בקבוצות שהיו הרבה יותר זולות מאשר התערבויות ממוקדות פרט, שהוכיחו בעבר כי הן יעילות בתנאים מיטביים.


"על כל 11 אנשים שקיבלו את התערבות ה- NDPS, מנע מאדם אחד לחלות בסוכרת מסוג 2, שזו פריצת דרך אמיתית."


פרופ' קולין גריבס מאוניברסיטת ברמינגהם, שהוביל במשותף את פיתוח התערבות ה- NDPS, אמר: "אם אובחנתם כחולי סוכרת, גישה זו מציעה דרך לקחת כיוון אחר בחייכם - לרדת מהדרך לסוכרת מסוג 2 ולדרך לעתיד בריא יותר. "


ד"ר ג'יין סמית, משתפת פעולה ב- NDPS מאוניברסיטת אקסטר, אמרה: "סוכרת מסוג 2 היא אתגר בריאותי עצום ברחבי העולם. NDPS הוא סיפור חיובי להפליא לאנשים פרטיים ומערכות בריאות, ומדגיש את החשיבות במתן תוכניות לאומיות למניעת סוכרת, אשר יכולות השתמש בממצאי המחקר שלנו. "


פרופ' ג'ונתן ואלאבג'י, המנהל הקליני הלאומי לסוכרת והשמנת יתר ב- NHS באנגליה, אמר: "מחקר זה עם קריטריוני הפניה דומים והתערבות אינטנסיבית באורח חיים דומה לתוכנית למניעת סוכרת ב- NHS עלה על הציפיות במניעת סוכרת מסוג 2. זה מעודד מאוד ל התוכנית למניעת סוכרת ב- NHS, ומה שהמשתתפים עשויים לצפות להשיג בטווח הארוך יותר". 


ד"ר אליזבת רוברטסון, מנהלת המחקר בסוכרת בבריטניה, אמרה: "אנו מברכים על מחקר חדש זה המראה כי תוכנית תמיכה מבוססת קבוצה יכולה לסייע לאנשים בסיכון גבוה לפתח סוכרת מסוג 2 להפחית את הסיכון שלהם.


"ניסוי זה מדגיש שוב כיצד השגת ירידה מתונה במשקל באמצעות תזונה ושינויים בפעילות גופנית יכולה להוביל ליתרונות עצומים לאנשים בסיכון גבוה לפתח סוג 2. סוכרת מסוג 2 היא מצב חמור, אך בעזרת הנכון ניתן למנוע מקרים רבים או מוּשׁהֶה.


"הכלי Know Your Risk 'של סוכרת בבריטניה מסייע לאנשים לקבוע את הסיכון שלהם ולנקוט בצעדים להפחתתו, כולל ע"י הפניה עצמית לתוכנית למניעת סוכרת של NHS באנגליה באזור מקומם."


https://jamanetwork.com/journals/jamainternalmedicine/article-abstract/2772239

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה