יום רביעי, 5 באוקטובר 2022

סוכרת סוג 2 ובריאות הלב, קובי עזרא

סוכרת סוג 2 סוכרת מבוגרים ומחלות לב:

סוכרת מבוגרים ומחלות לב, שניהם קשורים לתזונה גם ניתן למנוע או בעזרת מזונות, כלומר תזונה בהתאמה אישית ותוספי תזונה. סוכרת מסוג 2 היא בדרך כלל קדמו עשרות שנים של אינסולין לאט גובר, רמת הסוכר בדם, ואת החגורה בגודל (וזה תמיד בריא לשבת על השומן שלך מאשר יש לשבת השומן שלך עליך). מוקדם ומניעה יעילה מאוד אבל מגיעים לנקודה שבה ייצור אינסולין באופן קבוע נשברת. תזונה חכמה יכולה למנוע עודף משקל וסוכרת, ובסופו של דבר למחלות לב וכלי דם.


סוכרת מבוגרים

1 מתוך 3 אנשים מעל גיל 60 עשוי לפתח את מחלת הסוכרת טייפ 2 המכונה בלשון העם "סוכרת מבוגרים". כאשר הרוב יפתח, גם מחלות לב כליות, עצבים ודם. ויש לציין, כי עלויות הטיפול גבוהות מאוד בהשוואה לדרכי המניעה! במדינות אחרות יש שיעורי עלייה בתחלואת הסוכרת דומים. 

 

מדד הסוכרת?

מדד הסוכרת? במילים פשוטות: כאשר רמת הסוכר לפני ארוחת הבוקר שלך בדם (גלוקוז פלזמה) מתקבלת הינה מעל 126 מ"ג / ד"ל (7 mmol / L). מדד נוסף הוא כאשר שעתיים לאחר נטילת מנת גלוקוז רמתו בדם תהיה מעל 200 מ"ג / ד"ל (11.1 mmol / L), עם מעל 140 החלה להופיע הבעיה.

לפני ארוחת בוקר כשהתוצאה הינה עד 95-100 הרמה עדיין תקינה, וכאשר רמת הסוכר הינה מתחת ל-60 המצב נוטה לרמת סוכר נמוכה בדם - היפוגליקמיה. 

התמונה הכללית היא הקובעת, ולא הנקודות עשרוניות של קריאה. זה תחום אחד שבו בדיקת דם חשובה מאז נזק חמור איבר או ברגל (!) יכול לקרות.


בסוכרת סוג 1, בגיל מוקדם הגוף מפסיק להפריש את ההורמון אינסולין המסייע לעבד את הסוכרים. סוכרת מסוג 1 מייצג מתחת ל-5% של מחלות הסוכרת הכוללות. 

מינון האינסולין חייב להיות מינון הזריקה ביחס צריכת סוכרים ויתר הפחמימות. ישנם רופאים הטוענים שסוכרת מסוג 1 יכולה להימנע לעיתים (לפחות באופן תאורתי) עם מתן של ויטמין B3 בקרב אנשים שחלה אצלם ירידה ברמות האינסולין אשר ניתן לצפות זאת מספר שנים לפני נזק בלתי הפיך.

וכיום ניתן לראות את הופעתה של "סוכרת סוג 2", - המכונה גם כשוכרת מבוגרים, גם בקרב ילדים הסובלים מהשמנת יתר [סוכרת מסוג 2 היא לא תלויה בהורמון אינסולין , NIDDM], וכעת הבעיה היא בתחילה אינה חסר באינסולין, אך הפרעה ברגישות של תאי הגוף לאינסולין, כלומר עמידות יתר לאינסולין עם כל השפעותיו. 

כמויות הולכות וגדלות של אינסולין מנסות "לדחוף ולהכניס" את האינסולין לתאים, אך המערכת אינה מגיבה. בסוכרת מסוג 2, רמות הסוכר והאינסולין בדם עשויות להיות גבוהות, דבר אשר מהווה בעיה כפולה.


בעיה זו היא כפולה:

1. רמות אינסולין גבוהות בדם, עודף סוכר והשמנה במרכז הגוף - בבטן, וגרוע מזה, רמות אינסולין גבוהות שומרות על מצב זה!. אינסולין גורם להשמנה אבדומינלית.

2. רמות סוכר גבוהות בדם, יוצר בכלי הדם ומרכיבי דם "דביקים", וכך לאט הורסים את עורקים שלנו. שימוש במזון מטוגן בטמפרטורות טיגון בעת ​​ביצוע ארוחות גורם להשפעה גרוע יותר.

ההשפעות הנ"ל גורמות להפחתת זרימת הדם בכל אזורי הגוף ובעיקר לאזור כפות רגליים, העיניים והכליות. 

מינרל מגנזיום וחומצות השומן אומגה 3 [ω-3 או n-3] ודיאטה עתירת סיבים תזונתיים, מזונות בעלי אינדקס גליקמי נמוך הינם כלים חשובים לשמירה על הבריאות בעיקר בחולי סוכרת. 

נציין כי ויטמין D עובד טוב עם ההורמון אינסולין! היקף מותניים גבוה (אורך החגורה, ללא קשר לגובה שלך) עם רמות טריגליצרידים גבוהות בדם (שומנים), סוכר גבוה, אינסולין גבוה ולחץ דם גבוה, כולם מובילים לבריאות לקויה. קבוצה זו של סימפטומים המכונה בשם: תסמונת או סינדרום X, או תסמונת מטבולית.

 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה