יום ראשון, 10 במאי 2015

פעילות גופנית לסוכרת

פעילות גופנית בחולי סוכרת- דר יבגני מושקוביץ, מומחה לאנדוקרינולוגיה ורפואה פנימית, המכון לאנדוקרינולוגיה, סוכרת ומטבוליזם, המרכז הרפואי מאיר


לצערנו, מחלת הסוכרת כבר מזמן איננה מחלה נדירה. ישנה עלייה מתמשכת במספר חולי הסוכרת בחברה המערבית וכיום היא מקבלת ממדי מגיפה. מחלת הסוכרת מתגלה ב 6-8 אחוז מכלל האוכלוסייה, כאשר בגילאים מבוגרים עולה שכיחותה לכדי 15%. ההמלצה החוזרת: "תזונה נכונה ופעילות גופנית" נשמעת לעיתים נדושה, אך יש לה ביטוי ממשי במניעה ובטיפול בסוכרת.
פעילות גופנית טובה לכל אדם, ובמיוחד לסוכרתיים.
מאת: ד"ר יבגני מושקוביץ, מומחה לאנדוקרינולוגיה ורפואה פנימית, המכון לאנדוקרינולוגיה, סוכרת ומטבוליזם, המרכז הרפואי מאיר.

מחלת הסוכרת נגרמת כתוצאה מהפרעה בתהליך חילוף החומרים בשלב הפיכת המזון לאנרגיה. סוכרת מסוג 2 - נגרמת ע"י הפרעה בהפרשת האינסולין (הוא ההורמון שמיוצר ע"י הלבלב ומסייע לתאים לקלוט סוכר מהדם) זהו הסוג השכיח יותר: כ-90% מקרב חולי סוכרת לוקים בו בסוג מחלה זו.
השפעת הפעילות הגופנית על הפחתת רמות הסוכר בדם יכולה להמשך בין 12-72 שעות
ועל כן, ההתעמלות מהווה גורם חשוב בתוכנית השליטה בסוכרת:
  1. ההתעמלות מעלה את מסת השרירים ושומרת על בריאות  הלב, כלי דם, והריאות.
  2. ההתעמלות מסייעת להפחתת הכולסטרול והטריגליצרידים ומסייעת לשמירת משקל אצל סוכרתיים מסוג 2.
  3. ההתעמלות מסייעת בהגברת פעולת האינסולין ועשויה להפחית את כמות התרופות הנצרכת.
  4. ההתעמלות מפיגה מתח ולחץ, ומשפרת את כושר הריכוז.

הפעילות הטובה ביותר הינה התעמלות אירובית כגון הליכה,ריצה קלה ,שחיה, טניס או כדורסל. ההתעמלות האירובית מפעילה את קבוצות השרירים הגדולים ומשפרת את סיבולת הלב והריאה. בכדי להפיק את התועלת המרבית מן הפעילות הגופנית, יש לעסוק בה לפחות 4 פעמים בשבוע ולהגיע, בהדרגה, ל- 40-50 דקות של פעילות בכל פעם.
קיימות דרכים נוספות להפקת פעילות גופנית נאותה: הליכה פשוטה היא בין הקלות. לדוגמא, ניתן ללכת לקניות במקום לנסוע ברכב, לטייל עם הכלב, להחנות את הרכב רחוק יותר מהיעד ולעשות את שאר הדרך ברגל, לרדת מהאוטובוס תחנה או שתיים לפני היעד וללכת את השאר ברגל. ההליכה היא פעילות מצוינת ללא תלות בגיל. היא בטוחה וזולה, דורשת פחות מאמץ יחסית לפעילויות ספורט אחרות ואין צורך בשעורי הדרכה.
מאחר ושרירים בפעולה צורכים יותר גלוקוז מאשר שרירים במנוחה, פעילות גופנית מסייעת לרמת הסוכר בדם לרדת. הפעילות מגבירה את קצב "שריפת הסוכר". לכן, לעיתים ניתן להפחית את מינון האינסולין או לדלג על זריקה לפני ביצוע פעילות גופנית. כדי להיערך לאפשרות של צניחת הסוכר (היפוגליקמיה), כדאי להיות מצויד/ת בטבליות סוכר או ממתק. יש לשים לב להופעת ערכי היפוגליקמיה אשר יכולה להופיע במהלך הפעילות. במקרה כזה יש לעצור מיד, וליטול ממתק או טבליות גלוקוז. ניתן להמשיך באימון כ- 15 דקות לאחר חלוף הסימנים.
הבטן היא המקום הבטוח ביותר להזרקת אינסולין עבור פעילות הכוללת את כל שרירי הגוף (שחיה, כדורסל).
יש יתרון לאימון בכל יום באותה שעה. יש לזכור את זמני פעולות השיא של האינסולין המוזרק ולהשתדל להימנע מאימון דווקא בנקודות זמן אלה. אימון בטמפרטורות גבוהות מאוד או נמוכות מאוד אינו רצוי.
התרגילים הטובים להתחלת האימון הינם תרגילי כפוף ומתיחה. כדאי להתחיל בתרגילים אלה למשך מספר דקות, גם לאחר התקדמות לאימונים קשים יותר.
חשוב לזכור את כללי בטיחות במהלך ביצוע פעילות גופנית: יש לנעול נעליים מתאימות להליכה בטוחה, לא ללכת  יחף כדי לא לגרום לפציעות גפיים, במיוחד בסוכרתי/ת. יש ללבוש בגדים קלים ולא לוחצים. להתחיל לאט ולהגדיל את המרחק והקצב בכל שבוע. כאשר מדובר בהליכה יש לבצעה בצעדים ארוכים וקלים ובנשימות עמוקות.
בכל מקרה לפני שמתחילים בפעילות גופנית יש להיבדק  ע"י רופא, ולהתייעץ עמו על סוג הפעילות הרצוי. מומלץ להירשם לחדר כושר הרפואי, הקיים במרכז הרפואי מאיר, המתמחה בטיפול במחלות כרוניות באמצעות פעילות גופנית. שם ניתן לקבל הדרכה, ליווי צמוד לאימון, הרצאות מקצועיות וייעוץ תזונתי.

ד"ר יבגני מושקוביץ, מומחה לאנדוקרינולוגיה ורפואה פנימית, המכון לאנדוקרינולוגיה, סוכרת ומטבוליזם, המרכז הרפואי מאיר.
  1. פעילות גופנית למניעת מחלות לבריאות אופטימאלית

    www.dailymotion.com/.../x2c8kz9_פעילות-גופנית-למניעת...
    10 בדצמ׳ 2014
    פעילות גופנית למניעת מחלות לבריאות אופטימאלית עם ד"ר קובי עזרא. ...פעילות לגיל השלישי עם משפחת רודובסקי. by שירה ... סוכרת תזונה ודיאטה לסוכרתיים.
  1. ‫פעילות ספורטיבית ובריאות גופנית פיזית ונפשית‬‎

    www.youtube.com/watch?v=tT04TFDt8MY
    10 בדצמ׳ 2014 - הועלה על-ידי דיאטה מהירה
    פעילות ספורטיבית ובריאות גופנית פיזית ונפשית עם ד"ר קובי עזרא. http://diet2all.net "נפש בריאה בגוף בריא". הנה סלוגן פופולרי שמתנגן לו בפי כל מבין. אבל האם ...
  1. סוכרת טיפול טבעי

    https://www.youtube.com/user/Diabetes4Natural
    סוכרת: אודות מחלת הסוכרת מסוגים שונים, דרכי טיפול ומניעה. סוכרת מסוג 2 (Type 2 Diabetes,סוכרת מבוגרים), סוכרת סוג 1 (סוכרת נעורים), סוכרת הריון ועוד... לפרט...
  2. סוכרת | סוכרת סוג 2 | סוכרת הריון‬‎

    www.youtube.com/watch?v=M94vGbhgxF0
    11 במרץ 2013 - הועלה על-ידי דיאטה הרזיה וירידה במשקל קובי עזרא
    סוכרת (דיאבטיס מליטוס = שתן מתוק) דרכי טיפול. סוכרת ופעילות גופנית האם הספורט מומלץ לחולי סוכרת? טיפול תרופתי לחולי סוכרת נעורים,סוכרת מבוגרים ...

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה