יום חמישי, 15 באוגוסט 2013

סוכרת, אינסולין ואבץ

סוכרת, אינסולין ואבץ

הקשר בין סוכרת, ההורמון אינסולין והמינרל אבץ הינו מורכב ביותר. בסוכרת מסוג 1 (סוכרת נעורים) יש חוסר בייצור האינסולין, ובסוכרת מסוג 2 (סוכרת מבוגרים) ישנה התנגדות להשפעת ההורמון אינסולין.
בסוכרת מסוג 1 ובסוכרת מסוג 2 ישנם אותם סיבוכים ארוכי טווח. הומאוסטזיס והשפעות האבץ במחלת הסוכרת נצפתה במובנים רבים. בסוכרת – או בהיפרגליקמיה (רמת סוכר גבוה בדם) וכמובן שלא כל נגע ראשוני קשור לסוכרת, האחראית לאובדן מוגבר של מינרלים (ואבץ) מוגבר בשתן.
בעת מחסור במינרל אבץ, אשר עשוי לפחות באופן פוטנציאלי, להחמיר את נזקים הנגרמים לציטוקינים בהתקפה אוטואימונית שהורסת את תא בטא בלבלב (בסוכרת מהסוג 1), אינו ברור. אך האבץ משחק תפקיד ברור בסינתזה, אחסון והפרשת ההורמון אינסולין, אולי עקב החמרת הבעיה, במיוחד בסוכרת מסוג 2.
מספר סיבוכים של מחלת הסוכרת עשויים להיות קשורים לחמצון תאים מוגבר עקב פעילות ההרסנית של הרדיקלים החופשיים הקשורים גם לירידה באבץ בתאים ובאנזימים נוגדי חמצון התלויים במינרל זה. נראה שישנם יחסי גומלין מורכבים בין המינרל אבץ, הן בסוכרת מסוג 1 והן בסוכרת מסוג 2. התפקידו של האבץ מבחינה קלינית המחלת הסוכרת, הסיבוכים שלה, או במניעת הסוכרת הינו, במקרה הטוב, אינו ברור !!!
מתוך: Journal of the American College of Nutrition
Volume 17, Issue 2, 1998
צריכת אבץ וסיכון להתפתחות סוכרת ומחלת לב כליליות וגורמים הקשורים לתנגודת לאינסולין באוכלוסייה כפרית ועירונית של צפון הודו
מטרת התחקר הייתה: לקבוע את הקשר בין צריכת אבץ הנוכחית ושכיחות של מחלת לב כלילית (coronary artery disease – CAD) וסוכרת וכן גורמים הקשורים לתנגודת לאינסולין.
תוצאות המחקר: השכיחות גבוהה יותר של מחלות לה קורונאריות (CAD), סוכרת ואי סבילות לגלוקוז היו גבוהים יותר ובאופן משמעותי בקרב הנבדקים שצרכו מזונות הדלים יותר במינרל אבץ בתזונתם.
הייתה שכיחות גבוהה יותר של יתר לחץ דם, רמות כולסטרול והיפרכולסטרולמיה (רמת טריגליצרידים גבוה בדם) ליפופרוטאין בעל צפיפות גבוהה (HDL-כולסטרול) נמוכות אשר הראו מגמה של עלייה משמעותית בצריכה נמוכה של אבץ. ליפופרוטאין בסרום ורמות אינסולין בפלזמה שעתיים היו קשורים גם עם צריכת אבץ נמוכה.
ניתוח רגרסיה לוגיסטי רב משתנים לאחר תקנון לגיל הראה שצריכת אבץ נמוכה הייתה עלייה במחלות לב קורונריות (CAD) שהיו קשורים בצורה הפוכה.
מסקנה המחקר: היא שצריכה נמוכה יותר של אבץ בתזונה וכתוצאה מכך רמות אבץ בסרום נמוכות היו קשורות עם שכיחות מוגברת של מחלות לב קורונריות וסוכרת ומספר גורמי סיכון הקשורים, כולל יתר לחץ דם, רמות גבוהות של טריגליצרידים בדם (hypertriglyceridemia) וגורמים אחרים המעידים על עמידות לאינסולין מתונה.
מתוך: Journal of the American College of Nutrition
Volume 17, Issue 6, 1998

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה