יום רביעי, 9 בנובמבר 2016

הקשר של ויטמין D לסוכרת סוג 2, סוכרת מבוגרים שלא תלויה באינסולין

הקשר של ויטמין D לסוכרת סוג 2, סוכרת מבוגרים שאינה תלויה באינסולין ראיון קצר עם ד"ר קובי עזרא http://diet2all.net/.

מחקרים הראו שאנשים שיש להם את רמות הנמוכות ביותר של ויטמין D בסרום נמצאים בסיכון מוגבר לפתח סוכרת סוג 2 בשלב מאוחר יותר בחיים.



 





מה הקשר בין ויטמין D לסוכרת סוג 2? 

מחקרים הראו שלאנשים שיש להם רמות נמוכות מאוד של ויטמין D בדמם נמצאים בסיכון מוגבר לפתח סוכרת סוג 2.

למעשה, מחקרים הראו שאנשים שיש להם את רמות הנמוכות ביותר של ויטמין D בסרום נמצאים בסיכון מוגבר לפתח סוכרת סוג 2 בשלב מאוחר יותר בחיים.



מחקרים גם מצביעים שאנשים שאובחנו לאחרונה עם סוכרת סוג 2 לעתים קרובות יש רמות ויטמין D נמוכות מאלו שאינם סובלים מסוכרת.



לכן רופאים ומדענים חושבים שויטמין D עשוי להיות בעל תפקיד חשוב בפעילות תאי בטא שבתאי הבלבלב, פעילות אינסולין ותהליכי דלקת.



חוקרים טוענים שכנראה ישנו קשר בין ויטמין D לקולטנים ספציפיים בתאי בטא שבלבלב. ולכן, החוקרים חושבים שויטמין D עשוי לסייע לתאי בטא שבלבלב לתפקד כראוי.



יש לציין כי מחקרים שנערכו בבעלי חיים לאחר שהוברו הקולטני לויטמין D, התוצאה הייתה ייצור אינסולין לקוי.



החוקרים מנסים להבין את תפקידו של ויטמין D בשיפור הרגישות לאינסולין והגברת הפרשת אינסולין. ויש מחקרים שדיווחו על קשר בין רמות ויטמין D נמוכות וירידה ברגישות לאינסולין.



כמו כן לויטמין D תפקיד חשוב בוויסות הסידן. והסידן עוזר לויסות שחרור האינסולין, ולכן שינויים במשק הסידן עשוי ליצור השפעה שלילית בתפקוד תאי בטא, דבר העלול לעכב את שחרור האינסולין. לכן ישנם מדענים המאמינים שויטמין D מסייע בפעילות האינסולין עקב השפעותיו על משק הסידן.



ויטמין D יכול למנוע סוכרת סוג 2? מחקרים שבדקו קבוצה של אנשים שקיבלו ויטמין D וכך גם רמתו בדם הייתה גבוה ואז עקבו אחריהם בשלב מאוחר יותר בחיים. כל גילו שאנשים עם רמות גבובות של ויטמין D בדם (> 25 ng / ml) היה סיכוי נמוך לפתח סוכרת סוג 2 בשלב מאוחר יותר בחיים בהשוואה לאלו עם הרמות הנמוכות ביותר (<14 ng / ml).



אך יש לציין שאלה מחקרים שהיו תצפיתים, כלומר אנחנו לא יודעים אם ויטמין D ברמה הנמוכה גרמה לסוכרת סוג 2 בשלב מאוחר יותר בחיים או שרמה נמוכה של ויטמין D הייתה קשורה לגורם סיכון להתפתחות סוכרת סוג 2.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה