יום חמישי, 27 בדצמבר 2012

קלוזאפין, סוכרת, עלייה במשקל והפרעות ליפידים


קלוזאפין, סוכרת, עלייה במשקל והפרעות ליפידים

השימוש בתרופה קלוזאפין והתפתחות סוכרת, עלייה במשקל והפרעות ליפידים (כולסטרול ושומנים בדם).


מטרת מחקר נטורליסטי זה 5-השנה של חולים שטופלו בקלוזאפין (clozapine) הייתה לבדוק את השכיחות של סוכרת טיפול מתהווה ביחס לגורמים אחרים, ובכלל זה עלייה במשקל, הפרעות בשומנים בדם, גיל, מינון קלוזאפין, וטיפול עם valproate.METHOD: נתונים על גיל, מין, גזע, אבחון, ההיסטוריה המשפחתית של סוכרת, והגיל בclozapine הייזום נאספו מרשומות רפואיות של 82 חולי חוץ עם סכיזופרניה או הפרעה סכיזואפקטיבית. מינון הקלוזאפין, נתונים על שימוש באלפרואט.

שלושים חולים (36.6%) אובחנו עם סוכרת במהלך תקופת המעקב של 5 שנים. עלייה במשקל, שימוש באלפרואט, ומינון יומי כולל של קלוזאפין לא היו גורמי סיכון משמעותיים להתפתחות סוכרת. המטופלים חוו עלייה במשקל משמעותית, שנמשכה עד 46 כחודש מהתחלת קלוזאפין. הייתה עלייה לא משמעותית בכולסטרול כללי ולעלייה משמעותית ב- level.CONCLUSIONS סרום טריגליצרידים: התוצאות תומכות בהשערות כי חולים שטופלו עם רווח קלוזאפין ניסיון משמעותי במשקל והפרעות בשומנים בדם ומופיעות להיות בסיכון מוגבר לפתח סוכרת.


קלוזאפין נותרה התרופה היעילה ביותר לטיפול בסכיזופרניה קשה, ייצור תגובה ב-30% מחולים בסכיזופרניה עמידה לטיפול בניסוי 6-שבוע ועד 60% בגיל 6 חודשים. למרות קלוזאפין מייצר תופעות לוואי פחות מאשר נוירולפטיות קונבנציונלי, קלחפין אינו נטול תופעות לוואי, והם כוללים, פרכוסים, הרגעה, עלייה במשקל, עצירות. תכנית הניטור של דם השבועי המרוכזים על ידי הרישום הלאומי קלוזאפין היא להפחתה בשכיחות של אגתולוציטחיס מכ- 1% -2% ל 0.38% על פני תקופה של 5 שנים בארצות הברית.

קלוזאפין הוא דיווח להפחתת אלימות, תוקפנות והתאבדות בסכיזופרניה (6, 7). טיפול עם קלוזאפין ווח להפחתת סיכון החיים של התאבדות בחולים עם סכיזופרניה מ10% -15% לרמות שמתקרבות לסיכון החיים באוכלוסייה כללית. ווקר ועמיתים מצאו כי תמותה מכל הסיבות הייתה ירידה של קלוזאפין,  פרט למחלות בדרכי נשימה, תסחיף ריאתי, והפרעות הולכה לבביות. בסך הכל, נראה כי קלוזאפין פחית מספר גורמים הקשורים לשיעור גבוה של תחלואה ותמותה בחולים עם סכיזופרניה.

עם זאת, קלחפין לאחרונה נקשר היפרטריגליצרמיה, השמנת יתר, וסוכרת, כל גורמי הסיכון למחל לב וכלי דם. מחקרים אחדים דיווחו על עלייה במשקל משמעותית עם קלוזאפין , ועלייה במשקל הייתה משמעותי בקורלציה עם תגובה קלינית לקלוזאפין בשני מחקרים. השמנת יתר קשור בסיכון מוגבר ליתר לחץ דם, דיסליפידמיה, עמידות לאינסולין, סוג 2 (שאינם תלוי אינסולין) סוכרת, מחלות לב וכלי דם, בעיות בתפקוד מערכת נשימה, אבנים בכיס מרה.

דיווחים במקרה האחרונים קשרו קלוזאפין לחמצת סוכרתית והיפרגליקמיה. Popli ועמיתים תארו ארבעה מקרים שבם היה קשור clozapine החרפת סוכרת או סוכרת החדשה סוכרת אינה מיוחס לעלייה במשקל. Wirshing ועמיתים תארו ארבעה מקרים של סוכרת clozapine הקשורים ושני מקרים של סוכרת olanzapine-משויכת. לבסוף, Hagg ועמיתים דיווחו לאחרונה כי 12% מחולים שטופלו עם 2 סוכרת clozapine פתח סוכרת מהסוג ו10% פתחו סבילות לגלוקוז לקוי, לעומת 6% ו 3%, בהתאמה, בחולים שטופלו בנוירולפטיות דיפו קונבנציונלי. למרות העלייה בשיעור של סוכרת וסבילות לגלוקוז לקוי עם קלוזאפין לא השיג מובהקות סטטיסטיות שבמחקר, חולים בקבוצה נוירולפטיות הקונבנציונלית היו מבוגרים יותר, ואפשר שהשפיעו על התוצאות. לדוגמה, מוקהרג'י ועמיתים מצאו 15.8% שכיחות כללית של סוכרת ב-95 חולי סכיזופרניה. סוכרת התרחשה באף אחד מהחולים צעירים מגיל 50, ב12.9% מחולים בגיל 50-59 שנים, בגיל 18.9% מחולי 60-69, ובגיל 16.7% מחולי 70-74. הסוכרת הייתה משמעותי יותר נפוצה בחולים נוירולפטיות חינם מאשר בחולים שטופלו בנוירולפטיות, לאחר תקנון לגיל, מין, ומשך זמן מצטבר של טיפול נוירולפטיות. תוצאות אלה עלו מחירים צפויים של סוכרת מהסוג 2 באוכלוסייה הכללית, שהם 1.3% בגיל 18-44 שנתי אנשים, 6.2% בגיל 45-64 אנשים, ו10.4% בגיל 65 ומעלה אדם (27). מספר מחקרים נוספים מצאו גם עלייה בשיעור של סוכרת או היפרגליקמיה בסכיזופרניה, אך לא נמצא קשר עם סוכנים אנטיפסיכוטיות קונבנציונליים. לא ברור אם העלייה בשיעור הם משני לעלייה בסוכרת תלויה באינסולין או שאינן תלויה אינסולין.

תרופות שהיו מעורבות כחילוף חומרים של הגלוקוז עלול לפגום כוללים חוסמים מרכזיים הפועלים α, חוסמי β, סטרואידים, ציקלוספורין, פניטואין, phenothiazines, משתנה thiazide, גלולות למניעת הריון המכילות וnorgestrel (28, 31-36). Valproate כבר מצא לגרום לתסמונת המטבולית שהשמנת צנטריפטלי, היפראינסולינמיה, הפרעות שומנים בדם, שחלות פוליציסטיות, וhyperandrogenism בנשים עם אפילפסיה (37, 38).

מטרת מחקר נטורליסטי 5-השנה הנוכחית הייתה לבחון, בחולים אשר נכתבו על קלוזאפין,  השכיחות של סובלנות טיפול הלקוי מתהוות גלוקוז וסוכרת בהשוואה לגורמים אחרים, ובכלל זה עלייה במשקל, רמת הטריגליצרידים ורמות כולסטרול, גיל ו טיפול עם valproate.


סוכרת | דיאבטיס מליטוס | דרכי טיפול ופעילות גופנית


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה