יום שישי, 15 במרץ 2013

סוכרת

סוכרת

סוכרת היא בעיה בריאותית נפוצה העלולה לגרום לפגיעות רבות בתפקודו התקין של הגוף. מעטים מודעים לכך כי הסכנה המשמעותית ביותר לחייו של חולה סוכרת הינה מחלת לב. מעריכים כי הסיכון של חולה סוכרת לסבול ממחלת לב גבוה פי שניים, או אף פי ארבעה, מן הסיכון של אדם אחר. בנוסף, סימני האזהרה של התקף לב פעמים רבות סמויים יותר, ואם לא די בכך, הסבירות לסבול מסיבוכים ותופעות לוואי של הטיפולים במחלת הלב – גבוהים יותר.


עלייה בחלבון בתוכנית הדיאטה (תזונה) משפרת תגובת הגלוקוז בדם אצל אנשים עם סוכרת מהסוג 1 ו - 2.

בשנת לימודים האחת ארוחות, חלבון תזונתי לא יגרום לעלייה בריכוז הגלוקוז באנשים עם או בלי סוכרת מסוג 2, למרות שחומצות אמינו כתוצאה מכך יכולות לשמש לגלוקונאוגנזה.

מטרה: ההשפעות מטבוליות של דיאטה עתירת חלבונים הושוו לאלו של התזונה הבריאה אבטיפוס (שליטה), המומלצת כיום על ידי מספר ארגונים מדעיים.

ההשפעות מטבוליות של שתי הדיאטות, צרכו במשך 5 wk כל אחד (מופרד על ידי שטיפת תקופת 2-5-WK), נחקרו ב12 נבדק עם סוכרת מסוג 2 שלא טופלה.היחס בין החלבון לפחמימות לשומן היה ב30:40:30 דיאטה העתירה חלבונים ו15:55:30 בדיאטה הרגילה. הנבדקים נשארו יציב במשקל במהלך תקופת המחקר.

תוצאות: עם ריכוז גלוקוז בצום משמש כבסיס שממנו ניתן לקבוע את השטח מתחת לעקומה, התזונה עתירת החלבון גרמה לירידה של 40% בתגובת הממוצע 24 השעות המשולבת גלוקוז האזור. המוגלובין glycated ירד 0.8% ו -0.3% לאחר 5 wk של דיאטות עתירות חלבון ובקרה, בהתאמה, ההבדל היה משמעותי (p <0.05).שיעור השינוי לאורך הזמן גם היה גדול באופן משמעותי לאחר הדיאטה עתירת חלבונים מאשר אחרי דיאטת הביקורת (P <0.001). Triacylglycerol צום היה נמוך משמעותי לאחר הדיאטה עתירה החלבון מאשר לאחר הדיאטה הרגילה. אינסולין, C-פפטיד, וריכוזי חומצת שומן חופשיים לא היו שונים משמעותי לאחר 2 דיאטות.

מסקנה: תזונה עתירת חלבונים מורידה את רמת סוכר בדם postprandially באנשים עם סוכרת מסוג 2 ומשפרת את בקרת סוכר באופן כללי. עם זאת, מחקרים ארוכי טווח נחוצים כדי לקבוע את ההיקף הכולל של תגובה, תופעות לוואי אפשריות, וקבלתן לטווח הארוך של הדיאטה.


ערכים מומלצים בבדיקות דם:
גלוקוז (GLU): נמוך מ- 110.
המוגלובין מסוכרר (Hg A1c): פחות מ- 6.4.
הטיפול המומלץ:
פעילות גופנית והקפדה על איזון רמת הסוכר באמצעות תזונה נבונה הם אבני היסוד ההכרחיים עבור חולה הסוכרת. פעמים רבות יש צורך בטיפול משולב ומתואם בין הנטורופת/תזונאי והרופא על מנת להגיע לאיזון אופטימאלי של הסוכר בדם בהתאם לתזונה, לתרופות ולפעילות הגופנית. מגוון רב שלתרופות טבעיות עשויות לעזור לרבים להגיע אל ערכי הסוכר הרצויים. 

לחץ דם גבוה
לחץ דם גבוה מהרצוי, המכונה גם "הרוצח השקט", הוא אחד הגרומים המשמעותיים למחלות לב כמו גם לשבץ מוחי. מעריכים כי הסיכון של אדם הסובל מלחץ דם גבוה לחלות במחלת לב גדול פי שלושה מאשר אדם עם לחץ דם תקין, והסיכון לסבול משבץ מוחי גדול פי שבעה. כשלחץ הדם גבוה, הדם הזורם בעורקים מפעיל לחץ גדול על דפנות העורק והדבר עלול להביא לתחילתו, או החמרתו, של תהליך היווצרות הפלאק הטרשתי בתוך העורק (אותן סתימות עורקים העשויות מכולסטרול ושומנים). בנוסף, כשהלחץ במערכת כלי הדם גבוה, נדרשת מהלב פעולה מאומצת יותר על מנת לבצע את תפקידה.
ערכים מומלצים בבדיקות:
לחץ דם אופטימאלי שווה ל- 120/80 ואף נמוך מכך. יש לשים לב לכך שבמהלך הבדיקה מבצעים שלוש בדיקות ברציפות, במצב מנוחה וללא מתח. תופעה הנקראת "תסמונת החלוק הלבן" מתארת מצב שכיח בו עקב הלחץ מהבדיקה ומהרופא לחץ הדם עולה למרות שבזמן מנוחה הוא תקין. הדבר מביא לא פעם לנטילת תרופות להורדת לחץ דם שלא לצורך.
הטיפול המומלץ:
גם במקרה זה הטיפול הראשוני המתבקש הוא שיפור אורח החיים על ידי לימוד דרכים יעילות להתמודדות עם מתח נפשי, פעילות גופנית קבועה, איזון משקל הגוף ותזונה בריאה דלת חלבון, מלח, אלכוהול וקפה. במרפאת שירמ (שירותי רפואה משולבת) בבית חולים "אסף הרופא" מתקיימת סדנה ייחודית בארץ העוזרת לרבים לעשות את השינויים המתבקשים באורח החיים ומביאה לרוב להפחתת מינון התרופות או הפסקתן המוחלטת. 

7 תגובות:

  1. מבט חדש על חלבון תזונתי בסוכרת מסוכ 1 ו- 2

    אוניברסיטת קולורדו למדעי בריאות המרכז, דנבר.
    התזונה האופטימלית עבור חולים עם סוכרת ממשיכה להיות מוערכת. נכון לעכשיו, לפחות 3 נושאים תזונתיים חשובים שיש לשקול בחולים עם סוכרת מסוג 2. בגלל עודף משקל והשמנת יתר קיימת במרבית החולים עם סוכרת מסוג 2, שהיה ראשון, אבל לא תמיד בעדיפות הגבוהה ביותר התזונתית מתייחסת למאזן אנרגיה. בדרך כלל מה שדרוש היא דיאטת Hypocaloric, שבו ההוצאה אנרגטית גדולה מצריכת אנרגיה. הנושאים השניים ושלישיים תזונה הקשורים בחולים עם סוכרת הם איזון הגליקמי וסיבוכי macrovascular או כלי דם, אשר שניהם מתייחסים יותר להרכב החומר המזין של דיאטה ממשקל גוף. לדעתי-כמעט הקונצנזוס לגבי סיבוכי דיאטה וmacrovascular של סוכרת היא להגביל את צריכת שומנים וכולסטרול (1) רוויים ושומני טרנס. בנוגע לסיבוכי כלי דם, יש כמה, אמנם, ראיות מספיקות לממליצה הגבלות תזונתיים בחלבון בחולים עם נפרופתיה, כפי שהוגדר על ידי פרוטאינוריה הגולמית, ירידה בתפקוד הכלייתי, או שניהם (2-4).

    Glycemia היא ההשפעה המיידית והמתמשכת ביותר של טיפול בתזונה בחולים עם סוכרת. מבחינה הסטורית, הושם דגש על הגבלת פחמימות בתזונה, עם עליות הנלוות והכרחיות בשומן וחלבון כדי להשיג הפחתה בריכוזי הגלוקוז בצום ולאחר ארוחה (5) תזונתיים. העלייה בחלבון הייתה "עוברת אורח תם", כי רוב המזונות מכילים שומן גבוהים יותר בחלבון. לאחר האינסולין הפך זמין לטיפול בסוכרת ואחרי ביחס פוטנציאלי בין צריכת שומן גבוהה, כולסטרול ברמות גבוהה, טרשת עורקת וזכתה להערכה, המטוטלת נע לכיוון עליות מומלצות בפחמימות תזונתיות והגבלות יחסיות בשומן רווי בשומן והחלבון במיוחד המשויך לו. למרות הגבלת השומן רווי נשארת ההמלצה, יחס פחמימת השומן ממשיך לקבל תשומת לב (6). ההשפעה של חלבון תזונתי על איזון הגליקמי נבדקה בזהירות רבה יותר ב15 y העבר, אולם המדע סבל מפגמים בעיצוב ניסיוני, גודל מדגם קטן, ואין מספיק נתונים לטווח קצר ולטווח ארוך.

    השבמחק
  2. העיצוב האופייני למחקרים שפורסמו glycemia כרוך בדיקת ההשפעה של ארוחה אחת של חלבון נוסף בהשוואה לזה של macronutrients האחר בהגלוקוז בפלזמת postingestion וריכוזי אינסולין. באופן כללי, מחקרים אלו לא הראו או רק צנועים עליות בריכוזי אינסולין לאחר ארוחה, לרוב, עם זאת, לא חל שינויים ברמת הגלוקוז הוצגו (7-10). המחקר של Gulliford אח' (8) מציין את המגבלות של פרשנות המלווה רבים ממחקרים שפורסם אלה. במחקר על ידי Gulliford אח' (8), צריכת החלבון 25 גרם כדגי טונה בשילוב עם פחמימות 25 גרם כאו תפוחי אדמה או ספגטי פירה נכשלו לשנות ריכוזי אינסולין לאחר ארוחה בחולים עם סוכרת מסוג 2, אך תגובה הגליקמית נמוכה נתפס עם פירה מאשר עם ספגטי. שיתוף בליעה הנוספת של שומן 25 גרם מרגרינה כצמצמה את ההבדלים בהשפעה הגליקמית של 2 פחמימות. לכן, כצפוי, האינדקס הגליקמי של חלבון תזונתי בודד שונה על ידי שיתוף הבליעה של עומס 25-G יחיד של פחמימות עם מאפיינים פיסיים שונים ולאחר מכן שוב על ידי שיתוף הבליעה של סוג אחד של שומן. שילובי החומר המזינים ניתן לבחון הם אינסופיים, והמסקנות שימושיות תישארנה מוגבלים ביותר מסוג זה של עיצוב ניסיוני.

    תכנון המחקר הוא הכח של המחקר של גנון ואח' (11) בגיליון זה של כתב העת, למרות שגודל המדגם היה קטן ומשך המחקר היה מוגבל. גנון ואח' בדק את ההשערה כי תקופת 5-WK של חלבון תזונתי מוגבר באמצעות מגוון רחב של מזונות תהיה לייצר תגובה הגלוקוז בפלזמה נמוכה להאכלה בנבדקים עם סוכרת מסוג 2. הנושאים היו בדרך כלל סוכרת מהסוג 2 קלה, טופלה והיה בגיל ממוצע של 61 y ומדד ממוצע מסת גוף (בkg/m2) של 31. נבדקים חולקו באקראי לצורכים חלבון גבוה (30% מאנרגיה) או חלבון נמוך (15% מאנרגיה, בקרה) דיאטה עם הבדלים בצריכת פחמימות (40% לעומת 55% של אנרגיה) אך לא שמנה ( 30% מאנרגיה בשתי הדיאטות) בין 2 דיאטות במשך 5 wk עם תקופת שטיפה לפני מוצלב לדיאטה האלטרנטיבית. בנוסף, שומן נקבע ל 30% מצריכת קלוריות באמצעות איזון של שומנים רבים בלתי רוויים, חד בלתי רוויים, ושומן רוויים (10% מאנרגיה מכל אחד). חשוב לציין, כל הארוחות נמסרו לנבדקים, משקל נשמר, וההערכות של 24 שעות של גלוקוז ואינסולין בפלזמה ומטבוליטים אחרים שנעשו תחת השגחה צמודה. נושאים נחשבו להיו תואם אם היה להם גידול של פי 2-היחס של אוריאת שתן לקריאטינין עם התזונה עתירת חלבונים. מרשים, הדיאטה עתירת החלבונים הביאה לירידה של 40% באזור 24 השעות המשולבים פלזמת גלוקוז וירידה משמעותית במוגלובין לאחר glycated רק מרווח 5-WK. למרות אינסולין הפלזמה, C-פפטיד, ותגובות אזור חופשיות חומצות שומן לא היו שונים משמעותי וריכוזי גלוקגון הפלזמה היו גבוהים יותר עם הדיאטה עתירת החלבון מאשר עם התזונה דל החלבון, תגובת שטח Triacylglycerol הייתה גם כן יורדת.

    השבמחק
  3. למרות התוצאות המרשימות הללו, שאלות נוספות תישארנה. האם התוצאות הללו לשחזור, ואם כן, כמה זמן את היתרון של חלבון גבוה ההאכלה אחרונה? מה ההשפעה של תזונה כזו תהיה בחולים עם סוכרת שנטלו hypoglycemics או אינסולין אוראלי? האם הסוג של תרופה אוראלית היפוגליקמיה נלקחה, כלומר, סולפונילאוריאה לעומת מטפורמין לעומת thiazolidinedione-משנה? אם התוכן הקלורי לא נשלט, היינו מטופלים לרדת במשקל, ואם כן, יהיה האפקט הגליקמי להיות מוגזם? של עניין, מגמה של הפחתה במשקל הייתה לראות בקבוצת החלבון גבוה. השפעות מה היו תוצאה אם ​​המחקר נמשך במשך חודשים, שנים, או אפילו חיים שלמים? האם דיאטה עשירה בחלבון תישאר טעימה ולא יותר מדי מגבילה בטווח הארוך? יתר על כן, בהגדרה זו, יהיו חולים עם נפרופתיה סוכרתית חווים את אותה תועלת ללא התקדמות של מחלת כליות? שאלה דומה ניתן להעלות על חולים עם נוירופתיה אוטונומית, כלומר, gastroparesis. בגלל כמה חששות קיימים אודות ההשפעה של צריכת חלבון גבוהה יותר על הפרשת סידן בשתן, הייתי מסת שלד להיות מושפעת לרעה לטווח ארוך (12)?

    מיתוסים רבים על חלבון תזונתי ושליטה בסוכרת זקוקים להכרה, כפי שסכם לאחרונה (13). למרות שחומצות אמינו חיוניות העשויות לקדם את ייצור סוכר, הגלוקוז בפלזמה אינה גדלה לאחר בליעת חלבון. יתר על כן, עלייה בחלבון בתזונה לא לקדם גבהים מתמשכים בגלוקוז, להאט את הספיגה של פחמימות בתזונה, או להאיץ את העלייה ברמת סוכר בפלזמה בתגובה להיפוגליקמיה אינסולין מושרה. היכולת המשתנה של חלבון בתזונה כדי להגביר את הפרשת אינסולין או להקטין אישור אינסולין עשויה להיות קשורה לעיצוב ניסיוני, הסוג של חלבון שבלע, או שניהם. עבודה נוספת היא באופן ברור שדרושה כאן. עם המחקרים של גנון ואח' (11) עכשיו ביד, ההחלפה של חלבון תזונתי לפחמימות עשויה לשפר את האיזון הגליקמי מבלי להגדיל את הסיכון לטרשת עורקת. האחוז המומלץ של אנרגיה בדיאטה משומן רווי, לעומת זאת, לא יעלה על 7% (1, 14). הבמה מוכנה למחקרים ארוכי טווח שמשתמשים במקורות מזון שונים התזונתי של חלבון וכדי לקבוע את הרלוונטיות של הגדלת חלבון תזונתי בחולים עם סוכרת יותר מסובכת.

    השבמחק
  4. התרופה גליבוריד שייכת למשפחת הסולפנילאוריאה שהם חומרים היפוגליקמיים (מפחיתי רמות סוכר בדם).
    לגליבנקלמיד יש גם אפקט משתן ומונע טרובוזיס (יצירת קרישי דם). התרופה משמשת לטיפול בסוכרת מטייפ II, שאינה תלויה באינסולין (או כפי כשמה הנפוץ "סוכרת מבוגרים").
    קונטראינדיקציה תרופות לסוכרת |

    השבמחק