יום ראשון, 11 בפברואר 2018

סוכרת טיפול טבעי עניין של תפריט ותזונה נכונה

סוכרת טיפול טבעי עניין של תפריט

יעקב עזרא, מומחה לרפואה נטורופתית, מרכיב תכנית תזונה מותאמת לכל מטופל סוכרתי אשר תסייע לו לצאת ממעגל הסוכרת ככל שניתן, וטוען גם הוא כי ניתן להשתחרר מסוכרת.
"ארגון הבריאות העולמי מכיר בשלושה סוגי סוכרת: סוכרת סוג 1 וסוג 2, וסוכרת לפני לידה, כאשר ב 80% מן המקרים האחרונה חולפת לאחר מכן", מסביר עזרא לעיתון "הפלס".



"הטיפול שאני 'תופר' לחולי סוכרת, ולא לחינם אני משתמש במונח, מותאם אישית למטופל בהתאם למצב הפיזיולוגי והפסיכולוגי שלו. לפעמים לחץ וגורמים נפשיים נוספים יכולים להשפיע על רמות הסוכר בדם, ולכן צריך לקחת את כל האלמנטים בחשבון".

תן לנו דוגמאות לאיזון טבעי שאתה מציע.

"למשל, חשוב לדאוג לכמות מספקת של ויטמין B המצוי בעיקר בדגנים מלאים, כי הוא מפחית את הסיכון לסיבוכי הסוכרת, כמו בעיה עצבית נוירולוגית שעלולה להתפרץ.



כמו כן, אני ממליץ על ויטמין C המצוי בעיקר בפירות ובירקות: הוא נוגד חמצון מעולה המצמצם את פעילותם של רדיקלים חופשיים, ובכך מקטין את הנזקים לכלי הדם הקטנים, כמו אלו שבעצבי הראיה או בכליות, הפגיעים במיוחד ממחלת הסוכרת.

ויטמין D גם הוא מומלץ לצריכה, ממוצרים מן החי, כמו חלמון ביצה או בשרים למיניהם, וחיוני לבניית העצמות".

עזרא מציין שארגון הבריאות ממליץ היום לסוכרתיים, לצרוך פחמימות מורכבות שמקורן בדגנים מלאים ובקטניות, עקב הסיבים הרבים שהם מכילים.

"גם בתפריטים שאני בונה ניתן למצוא אותם, אם זה נכון למטופל. קטניות למשל הן מקור טוב לוויטמינים A ו B-, אלו גם נוגדי חמצון וגם חלק מאבות המזון.



הקטניות גם מסייעות לסוכרתיים לווסת את רמות הסוכר בדם, והערך הגליקמי שלהם, כלומר קצב ספיגת הסוכר בדם לאחר אכילתן, הוא נמוך. הן גורמות לתחושת שובע ארוכה יותר, ומונעות את העליות החדות ברמות הסוכר בדם.

גם צריכת דגנים מלאים מעלה את הסוכר בדם לאט יותר מאשר צריכת הדגנים שאינם מלאים, בגלל תכולת הסיבים התזונתיים. אם אכלנו לחם רגיל או אורז, הפחמימה מתפרקת במהירות יחסית והופכת לסוכרים שחודרים למחזור הדם.

ככל שהחדירה מהירה יותר, הערך הגליקמי של המזון גבוה יותר. אצל חולי סוכרת אנו מנסים למצוא מאכלים שהערך הגליקמי שלהם יהיה נמוך. הערך הגליקמי של אורז לבן או פריכיות אורז הוא 120, לעומת לחם שיפון מלא שערכו הגליקמי
הוא 66 למנת פחמימה (15 גרם), ואני משתמש בו רבות לבניית תפריטים".

לחולי סוכרת יש כידוע נטייה מוגברת לפתח אוסטיאופורוזיס, כי גופם פולט לא רק את הסוכר אלא גם מינרלים חיוניים לבניית העצם, כמו סידן ומגנזיום.

"כשאנו מטפלים בחולי סוכרת יש לחשוב גם על העתיד הרחוק של המטופל, בעוד 20-30 שנה", אומר עזרא, אז עלולים להתפתח הסיבוכים. לכן יש לדאוג לתזונה שתחזק כעת את מערכות הגוף של החולה הסוכרתי.

חשוב לצרוך ויטמין E המצוי בעיקר בדגנים מלאים, הוא נוגד חמצון וחיוני למניעת מחלות לב וכלי דם, אשר לחולי הסוכרת יש נטייה מוגברת לסבול מהן. כדי לייעל את ספיגת הסוכר כראוי ולשמור על רמות סוכר טובות, אני ממליץ על אכילת תרד, ברוקולי ואפונה. יש בהם חומצה שפעילותה דומה מעט לאינסולין, והיא חיונית לפירוק הסוכרים טוב יותר ולהפיכתם לאנרגיה".

"כל עוד הלבלב פעיל, אפשר לתקן"


"ישנם סוגים שונים של דיאטות המתאימות לחולי הסוכרת, וחשוב להתאים לכל אחד את הדיאטה שהעקרונות שלה מותאמים לו", אומר עזרא, ונותן כדוגמה את הדיאטה הקטוגנית העשירה בחלבונים ובשומנים ודלה מאוד בפחמימות. "היות שפחמימות מעלות את רמות הסוכר, מסתבר שכאשר צורכים אותן פחות, הסוכר יהיה יותר מאוזן.

אמנם גם חלבונים עשויים להעלות את רמת הסוכר, אבל במידה נמוכה יותר מן הפחמימות. לגבי השומן, מומלץ לצרוך שמנים בריאים ככל שניתן, כמו שמן זית או אבוקדו שכמעט אינם מעלים את רמת הסוכר.

ישנה דיאטה צמחונית, המתמקדת יותר בצריכת פחמימות מורכבות ובסיבים תזונתיים מן הפירות והירקות, ופחות ממליצה לצרוך שומן וחלבון הבאים מן החי. המטרה היא למנוע תנגודת אינסולין, מצב שבו האינסולין אינו יכול לחדור למערכת הדם, וכביכול הוא 'ננעל' ולא יכול להחדיר את הסוכר. כתוצאה מכך הלבלב מייצר עוד ועוד אינסולין, עד שנוצר משבר
והרס תאים בלבלב.
לשלב זה אנחנו מנסים שלא להגיע, כי הרס מוגבר של רוב התאים עלול לגרום למצב בלתי פתיר".

באיזה שלב לא ניתן לרפא את חולי הסוכרת?

"כל עוד הלבלב פעיל, אין מאוחר בטיפול בסוכרת", אומר עזרא. "תמיד ניתן לשפר ערכים ואפילו לתקן אותם לחלוטין, גם בסוכרת מסוג 1 התלויה בהזרקת אינסולין.
הנה לדוגמה, אחד מן המטופלים שלי הזריק לעצמו שש פעמים ביום מנות אינסולין לאחר כל ארוחה. המלצתי לו על תכנית תזונה: להוסיף לאחת מארוחות הביניים שלו, שכללה יוגורט עם מעט דגנים מלאים, קינמון. בעקבות הוספת הקינמון הוא נזקק לכמות פחותה ב- 33% של האינסולין, כיוון שהקינמון מסייע לאיזון הסוכר.
כשרמת הסוכר יורדת בעקבות השינוי התזונתי, ומוסיפים פעילות גופנית המשפרת את קליטת הסוכר בתאים, והמטופל מראה את תוצאות הבדיקות לרופא - הוא עשוי להוריד למטופל את התרופות.

יש לי מטופלים רבים שלקחו תרופות רבות לסוכרת, והיום הם מאוזנים ואינם זקוקים לתרופות. כמובן, תהליך השינוי והתזונה מלווה ברופא הצמוד, עם הרבה עבודה ועקביות.
הסוכרתיים הקשים נדרשים לכך במיוחד: עליהם מוטלת עבודה קשה יותר".

מהם המדדים הנחשבים תקינים?
"כאשר רמת ההמוגלובין המסוכרר תהיה פחותה מ 6.5 , ורמות הסוכר הנמדדות כשעתיים אחרי האכילה עומדות על עד 140 מ"ג ובצום בין 80 ל 100- מ"ג, זה סימן שהאדם בריא ורמות הסוכר שלו תקינות. אבל אם הערכים עולים ל 200- מ"ג אחרי האוכל, המדדים גבוהים.
המטופלים המקפידים על השינוי התזונתי, אמורים לראות שינוי במדדי הסוכר תוך חודש עד שלושה חודשים, ואם ישמרו על הסטטוס הזה, לא יזדקקו לתרופות".

ואם הם רוצים לצרוך מעט סוכר, ועדיין לשמור על תזונה נכונה?
"אני ממליץ בעיקר על פירות יער, שהם עשירים בנוגדי חמצון חזקים. למרות שהם מכילים סוכר, הערך הגליקמי שלהם נמוך באופן יחסי לסוכר רגיל: בגלל תכולת הסיבים שלהם, הסוכר נספג באופן איטי יותר, כמו בפחמימות מורכבות.
כך אפשר ליהנות מהמתוק בלי שהסוכר 'יקפוץ'. יש עוד דרכים לבלום את הסוכרת באמצעות תזונה נכונה. אבל לצערי, רופאים אינם מנחים מטופלים שרמת הסוכר שלהם גבולית לשינוי מידי של התזונה, אלא מנפיקים מיד מרשמי תרופות".

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה