יום שבת, 8 בפברואר 2020

תזונה קטוגנית לעומת דיאטה בעלת אינדקס גליקמי נמוך ושליטה גליקמית בסוכרת סוג 2 - קובי עזרא

היום קובי עזרא יסביר לנו בקצרה על ההשפעה של תזונה קטוגנית דלה בפחמימות לעומת דיאטה בעלת אינדקס גליקמי נמוך על שליטה גליקמית בסוכרת סוג 2.


הפחמימות בתזונה שלנו הן למעשה הקובעות העיקריות את רמות הגלוקוז בדם. מספר מחקרים קליניים הראו שתזונה דלת פחמימות משפרת את השליטה הגליקמית. 

במחקר שמקורו (Nutr Metab (Lond). 2008; 5: 36. Published online 2008 Dec 19. doi: 10.1186/1743-7075-5-36) בדקו את ההשערה כי תזונה הדלה בפחמימות תביא לשיפור רב יותר בשליטה הגליקמית במשך 24 שבועות בקרב חולים עם השמנת יתר וסוכרת מסוג 2.

משלושת אבות המזון אשר מעלה את רמת הגלוקוז בסרום ואת רמת האינסולין באופן החזק ביותר היא פחמימות, בהמשך החלבונים ולבסוף כמעט ללא שינוי הם השומנים. תצפיות כאלה ואחרות הביאו לשימוש בדיאטות דלות בפחמימות לטיפול בסוכרת לפני שהיו טיפולים זמינים, כמו הטיפול בהורמון אינסולין או תרופות אחרות.


מחקרים קליניים שהפחיתו את אחוז הפחמימות התזונתיות ו / או האינדקס הגליקמי של הפחמימה הראו באופן עקבי שיפור בשליטה הגליקמית בקרב אנשים עם סוכרת סוג 2. 

במחקרים אקראיים, דיאטות דלת פחמימות נמצאו יעילות לטיפול בהשמנת יתר למשך זמן של עד 24 חודשים. 

בעוד שהבקרה הגליקמית לא הייתה תוצאה ראשונית, חלק ממחקרים אלה הוכיחו בנוסף שיפור בפרמטרים הגליקמיים כאשר הפחיתו את צריכת הפחמימות. 

במחקר של קבוצת קבוצות בריאות, נמצא כי דיאטות עם עומס גליקמי נמוך היו קשורות לסיכון לב נמוך יותר במשך 20 שנה. אחד הדרכים להסביר את הממצאים האלה הוא שכאשר חולים מגבילים את צריכת הפחמימות לרמות נמוכות מבלי להזכיר את צריכת הקלוריות, ישנה ירידה כוללת בצריכה הקלורית. 


וכעת אספר לכם על מחקר שנערך על שמונה וארבעה מתנדבים בקהילה הסובלים מהשמנת יתר וסוכרת מסוג 2, שחולקו באופן אקראי לתזונה דלת פחמימות, קטוגנית (מתחת ל- 20 גרם פחמימות מדי יום; כלומר low-carbohydrate, ketogenic diet או בקיצור: LCKD) או תזונה דלת גלקמיה דלת קלוריות (500 קק"ל ליום) דיאטת תחזוקה; כלומר low-glycemic index diet או בקיצור: LGID). 

שתי הקבוצות קיבלו פגישות של תמיכה קבוצתית, תוספי תזונה והמלצה לאימון גופני. התוצאה העיקרית הייתה שליטה גליקמית, שנמדדה ע"י המוגלובין A1c (המוגלובין מסוכרר).

ומה הראו התוצאות?, ארבעים ותשע (58.3%) משתתפים סיימו את המחקר. שתי ההתערבויות התזונתיות הביאו לשיפור ברמת ההמוגלובין A1c, ורמת הגלוקוז בצום, רמת האינסולין בצום וירידה במשקל.

בקבוצת LCKD היו שיפורים גדולים יותר ברמת ההמוגלובין A1c (-1.5% לעומת -0.5%, p = 0.03), משקל גוף (-11.1 ק"ג לעומת -6.9 ק"ג, p = 0.008) וכולסטרול ליפופרוטאין בצפיפות גבוהה (+5.6 מ"ג / dL לעומת 0 mg / dL, p <0.001) בהשוואה לקבוצת LGID.

יש לציין ולומר שמינון התרופות לסוכרת הופחתו או הופסקו לחלוטין בקרב 95.2% מקבוצת LCKD לעומת 62% ממשתתפי ה- LGID p <0.01.

וניתן לסכם זאת כך ששינוי תזונתי הביא לשיפור בבקרה הגליקמית והפחתת ו/או הפסקת השימוש בתרופות בקרב מתנדבים בעלי מוטיבציה הסובלים מסוכרת מסוג 2. התזונה הנמוכה בפחמימות הביאה לשיפור רב יותר בשליטה הגליקמית והפחתה / הפסקת השימוש בתרופות יותר מאשר הדיאטה בעלת האינדקס הגליקמי הנמוך. שינוי באורח החיים באמצעות התערבויות דלות בפחמימות יעיל לשיפור ולהיפוך סוכרת מסוג 2.

במספר מחקרים שנערכו לאחרונה, במחלקת החוץ ובמחלקה המטבולית, דיאטות קטוגניות דלות פחמימות הובילו לשיפור בשליטה הגליקמית בקרב חולי סוכרת. 

למרות שיכול להיות אינטואיטיבית שתזונה קטוגנית דלת פחמימות עם פחות מ- 20 גרם בצריכת הפחמימות ליום תוביל לשליטה גליקמית טובה יותר מאשר "תזונה בעלת אינדקס גליקמי נמוך", אין מודעים לכך שרעיון זה נבדק בפועל. 
במחקר הנוכחי, ההשערה הייתה שתזונה דלת  פחמימות תביא לשיפור רב יותר בשליטה הגליקמית בקרב חולים עם השמנה וסוכרת מסוג 2 במשך 24 שבועות במסגרת החוץ.

קובי עזרא Ph.D מומחה לרפואה נטורופטית. כתב הספרים: אבן הפינה בתחום פיתוח-הגוף. ספורטולוגיה-המדריך לספורטאי. סטרואידים-כל מה שרצית לדעת? ולא העזת לשאול!. לייעוץ בקליניקה: 0528567140

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה