יום חמישי, 15 באוגוסט 2013

סוכרת ופעילות גופנית

סוכרת ופעילות גופנית

פשוט תעשה ספורט! הפעילות הגופנית עוזרת מאוד להוריד ולאזן את רמות הסוכר בדם.
Barnard, R.J., L. Lattimore, R.G. Holly, S. Cherny, and N. Pritikin. 1982. Response of non-insulin-dependent diabetic patients to an intensive programof diet and exercise. Diabetes Care 5:370-374.
אם כן, מה לעשות באיזה ספורט לבחור? אז התשובה הינה פעילות אירובית (כגון: משחקי כדור, הליכה מהירה, ריצה קלה – בזהירות, ועוד), אחת מסוגי הספורט הנ"ל צריכה להיות חלק בלתי נפרד מהפעילות הגופנית של חולה הסוכרת. מטרת הספורט הינה בשיפור היכולת לקליטת אינסולין וכך גם סוכרים בשרירים והפחתת התנגדות של התאים לאינסולין. מומלץ שהספורט הנבחר יתבצע לפחות ארבע פעמים בשבוע, במאמץ ממושך (60 עד 30 דקות של פעילות אירובית) והדרגתי בעוצמה בינונית. על הפעילות הגופנית להתחיל בהדרגה, וכמובן שישנו הצורך להקפיד על החימום והמתיחות שלפני הספורט.

סוכרת והשמנה (עודף משקל)

סוכרת מסוג 2 באופן ברור קשור לאנשים בעלי עודף משקל.
Bennett, P.H., W.C. Knowles, N.B. Rushforth, R.F. Hammon, and P.J. Savage. 1979. The role of obesity in the development of diabetes of the Pima Indians. In J. Vague and P.H. Vague, eds. Diabetes and Obesity. Excerpta Medica, Amsterdam.
אך אל לנו לשכוח את הפעילות האנאירובית (אימוני כוח, כגון: האימון בחדר הכושר שהפך בשנים האחרונות למאוד פופולארי) לפעילות הנ"ל חשיבות מרובה!. הפעילות האנאירובית תורמת להגברת המטבוליזם (חילוף חומרים) הבסיסי ומכאן ניתן להבין שהיא מצידה מסייעת לירידה במשקל. 
חשוב לציין שאימוני כוח מקטינים את הנטייה ללקות בסוכרת סוג 2 ואפילו אימונים אילו עשויים להפחית את חומרת מחלת הסוכרת.

סוכרת הפחתת מתח / מדיטציה

שיפורים במגוון רחב של הפרעות פיזיות ונפשיות, כולל סוכרת.
סוכרת וכרום
הכרום הינו מינרל המצוי בבלוטות עור, שומן, שרירים, מוח והכליות. יש לציין, כי גופנו מכיל רק כשישה מיליגרם. ספיגת הכרום במעיים הינה נמוכה מאוד, מה גם שהכרום מופרש בשתן. כרום הוא מרכיב חיוני של הגורם סבילות לגלוקוז (GTF . (GTF עוזר לאינסולין לפעול טוב יותר ע"י יתירת "גישור" אותו לקרומי תאים.
הכרום כ-GTF משפר את הסבילות לגלוקוז אצל חולי סוכרת בין אם הם ילדים, מבוגרים או קשישים  (Williams, S. R. Nutrition and Diet Therapy, Ch. 9, p. 301) "סימני מחסור בכרום כוללים עמידות לאינסולין וסימנים אחרים של מחלת סוכרת. (p 313, emphasis added).
מקורות למינרל כרום מזון
מקור הכי טוב לכרום הינו שמרי הבירה. אתה יכול גם להשתמש ב"שמרים תזונתיים", שהוא מבחינה תזונתית דומה ובעל טעם  טוב יותר. שמרי הבירה הוא תוצר הלוואי של הכנת הבירה וטעמם נוטה להיות מעט מריר. כמו כן, השמרים הינם מקור טוב של ויטמיני-B לרבות ויטמין B12 והיתר, כמו גם חלבונים. אגב, צריכה יתר של שמרים עלולה לגרום לגירוי זמני בעור ובלתי מזיק בחלק מהאנשים רגישים במיוחד.
מקורות מזון אחרים של כרום הם: אגוזים, שזיפים, פטריות, דגנים מלאים ורבים ביותר מזונות מותססים, כולל בירה ויין. אך יש לזכור את ההיבטים השליליים מבחינה  תזונתית.
אך האופן הכי נוח לצרוך את הכרום הוא ע"י תוספי מזון: התוספים הטובים ביותר בדרך כלל לכרום המורכב עם ניאצין, משפר את הספיגת הכרום באופן משמעותי. דוגמא לכך היא כרום פוליניקוטינאט (polynicotinate). הבחירה השנייה הכי טובה הינה כרום פיקולינט.
המינונים היעילים הם בטווח של 200 עד 400 מיקרוגרם (מק"ג) כרום ליום. ההמלצה של ה- RDA האמריקאי הינו בין 50 מק"ג ל- 200 מק"ג כרום ליום.
סוכרת וסיבים
צכירת סיבים תזונתיים גורמת לצמצום ההיפרגליקמיה (רמות סוכר גבוהות בדם). משמעות דבר הינה שהגברת הסיבים הדיאטה שלנו תיגרום לירידה צפויה בדרישה לאינסולין בחולי סוכרת סוג 1, וחדשות טובות עוד יותר לחולי סוכרת מסוג 2. באופן כללי, ככל שיותר סיבים אנו אוכלים התזונה, אנו זקוקים לרוב לפחות מינון של התרופה.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה