יום שבת, 13 באוגוסט 2016

סוכרת סוג 2 דרכי טיפול ואולי ריפוי המחלה

מהי סוכרת סוג 2

סוכרת סוג 2 היא מצב שבו הגוף אינו יכול לאזן את רמות הסוכר בדם. בדרך כלל מתפתח סוכרת סוג 2 בגיל המבוגר יותר, מעבר לגיל 40, אך כיום המצב הפך להיות יותר ויותר נפוץ בקרב ילדים ובני נוער בעיקר שמנים. ברגע שאדם מפתח סוכרת, לרוב הוא יסבול למשך שארית חייהם שלו.

תאי בטא שבלבלב מפרישים הורמון הנקרא אינסולין, אשר מסייע ההכנסת גלוקוז לתאים, בעיקר בכבד וברקמות השרירים.

אינסולין חיוני להגוף לנצל כראוי את גלוקוז שמתקבל מהמזון ומדיע לזרם הדם. אנשים עם סוכרת מסוג 2 (type II diabetes) או שאינם מייצרים מספיק אינסולין בכדי לנצל את כל הגלוקוז שבדם, או שהגוף "מתעלם" מהאינסולין שהם מייצרים, מה שמקשה לנצל את כל הגלוקוז שבמחזור הדם.

כאשר גלוקוז מתחיל להצטבר בזרם הדם, דבר זה יכול לגרום לסיבוכים בסוכרים. סיבוכים עשויים לכלול את הדברים הבאים:

1. בעיות ראייה.
2. מחלות עור.
3. לחץ דם גבוה.
4. עצב נזק (נוירופתיה).
5. נזק כלייתי (נפרופתיה).

סוכרת סוג 2 מתרחשת בדרך כלל באופן הדרגתי. פעמים רבות, אנשים מאובחנים בקליניקה שלי במצב טרום סוכרת, כלומר רמות הסוכר בדם שלהם גבוהות באופן חריג, אך לא גבוה מספיק כדי להיחשב סוכרתי. למרבה המזל, אלו שאובחנו עם טרום סוכרת יכולים לחזור לרמות סוכר תקינות בדם באמצעות שינוי באורח החיים שלהם, כגון: פעילות גופנית והפחתת המשקל וכו'...

טיפולים בסוכרת סוג 2 דורש מעקב לכל חיים של רמות סוכר בדם, אכילה בריאה, פעילות גופנית סדירה ואולי טיפול בתרופות לסוכרת.

כמה נפוצה סוכרת סוג 2 ?

סוכרת סוג 2 הפכה למגפה של ממש העולם המערבי, זאת עקב אכילת המזון המתועש אשר בבסיסו דל מאוד ברכיבי תזונה חשובים, כגון: סיבים תזונתיים, ויטמינים ומינרלים חשובים ככרום, מנגן, מגנזיום וכו'... לכן המצב נפוץ ביותר בשנים האחרונות. בשנת 2014, 9.3% מכלל אוכלוסיית ארה"ב סבלה מסוכרת סוג 2, על פי המרכז לבקרת מחלות ומניעתן. יותר ממיליון אנשים מאובחנים חדשים בארצות הברית מדי שנה.

מה חולה סוכרת מסוג 2 מרגיש ?

תסמינים של סוכרת סוג 2 לעתים קרובות כאמור המחלה מתפתחת לאט ולכן לא תמיד חשים בנורות האזהרה האדומות אשר מתריעות לנו על בעייה!. במקום ניתן לערוך למצבי סוכרת סוג 2 טיפול בתזונה רפואית מונעת! ונציין גם כי במשך שנים לא יודע על המצב הנ"ל. הנה כמה סימפטומים אפשריים לפתלוגיה...

צמא מוגבר והשתנה תכופה: עודף סוכר בדם גורם לגופנו לשחרר נוזלים, כלומר גורם להשתנה מרובה ועקב כך גם לצמה מוגברת.
רעב מוגבר: ללא ההורמון אינסולין לא ניתן להעביר סוכרים ממחזור הדם לתוך במקומות הנכונים, השרירים והאיברים, כך הדבר גורם לתיאבון מוגבר ...
הרזיהללא דיאטה מיוחדת: ללא היכולת לעכל או לנצל את הגלוקוז לאנרגיה, הגוף משתמש במקורות דלק אחרים המאוחסנים בשריר ושומן, כך המצב גורם לאובדן משקל ולפירוק שרירים.
עייפות מוגברת: כאשר תאים אינם מסוגלים לקבל את הסוכר שהם צריכים להפקת אנרגיה נורמלית, בגלל תפקוד לקוי של ההורמון אינסולין, החולה הופך לעייף ורדום ואפילו לעיתים קרובות רגזני יותר ממצבו הרגיל.
בעיות ראייה: כשרמת הסוכר בדם גבוהה מדי, נוזל המצוי העדשות העיניים עשוי להפגע ולגרום לראייה מטושטשת.
ריפוי איטי של פצעים או זיהומים לעיתים תכופים: סוכרת סוג 2 משפיע על היכולת שלנו לרפא להילחם מזיהומים שונים.
כתמי עור כההים (היפרפיגמנטציה): לעיתתים, אנשים עם סוכרת סוג 2 יש אזורים בעור בצבע כהה בין הקפלים וקמטים של גופם - כמו בתי השחי או הצוואר - הדבר שיכול להיות סימן לכך הגוף "עמיד" לאינסולין.

אם יש לכם מספר מהתופעות הנ"ל, כדי לתאם מועד לשיחה עם הרופא שלך או לפנו לאנדוקרינולוג.

מה גורם סוכרת סוג 2 ?

סוכרת סוג 2 מתרחשת כאשר הגוף ייצר מעט אינסולין או הגוף הופך להיות "עמיד" לתגובת האינסולין. עמידות לאינסולין כלומר, הגוף אינו משתמש אינסולין כמו שצריך. לא ברור לגמרי בדיוק למה זה קורה, למרות שעודף משקל וחוסר פעילות גופנית נראה כבעלי תפקיד חשוב בנושא!.

ללא כמות מספקת של אינסולין, הגוף לא יכול לנצל סוכר - גלוקוז. במתב הנ"ל התאים אינם מקבלים את הגלוקוז הדרוש להם. כאשר התאים אינם מקבלים כמות מספקת של גלוקוז, הם אינם מתפקדים כראוי וסוכר מצטבר בזרם הדם ויכול לגרום נזק באזורים מרובים של הגוף, לרבות מערכת העצבים והכליות.

אנשים נוטים יותר לקבל סוכרת סוג 2 יותר מאחרים, זאת עקב גורמים מסוימים העשויים להגביר את הסיכון ללקות בסוכרת סוג 2, למרות שזה לא מובן לחלוטין מדוע חלק מהגורמים אלו מגבירים את הסיכויים.

גורמי הסיכון לסוכרת סוג 2 כוללים:

עודף משקל: ככל שיש יותר רקמות שומן, כך קשה יותר לגופנו להשתמש באינסולין.
חלוקת משקל: כשהגוף מאחסן שומן בעיקר בבטן, הסיכון גדול יותר, בהשואה להשמנה בישבן ובירכיים לדוגמא (גמו גם בכל מקום אחר שגופנו מאוחסן שומן עודף).
אורח חיים בלתי פעיל: פעילות גופנית עוזרת לנו לשמור על משקל גוף תקין, על ניצול הגלוקוז ושימוש יעיל ומשפר למניעת מצבי עמידות לאינסולין.
היסטוריה משפחתית (גנטיקה): הסיכון מגביר אם יש לאחד בן משפחה הסובל מסוכרת סוג 2.
גזע: אנשים של גזעים מסוימים, לרבות אפריקאים אמריקאים, היספאנים, אינדיאנים אמריקאים אסיה, יש סיכוי גבוה יותר לפתח סוכרת סוג 2 מאשר האמריקאים והקווקזים.
עלייה בגיל: הסיכון להתפתחות של סוכרת סוג 2 עולה עם הגיל, במיוחד לאחר גיל 45.
טרום סוכרת: טרום סוכרת הוא מצב שבו רמות הסוכר בדם גבוהות יותר מהרגיל, אך לא גבוהות מספיק בכדי להיות מאובחנים כסוכרתיים. אם ישנו מצב טרום סוכרת, הפרט הזה הוא בסיכון מוגבר לפתח סוכרת סוג 2.
סוכרת הריונית: אם פתחת סוכרת הריונית במהלך הריון, הינך בסיכון מוגבר להתפתחות של סוכרת סוג 2 בשלב מאוחר יותר בחיים.
גורמי סיכון תזונתיים כוללים הוספת סוכרים (פחמימות פשוטות) לדיאטה שלנו, כמו המזון המתועש, צריכת אלכוהול ושומנים רוויים. מזונות מעובדים כאמור מכילים לעיתים קרובות רכיבי סיכון אלה.

מה הקשר בין ויטמין D לסוכרת סוג 2 ?

מחקרים הראו שאנשים שיש להם רמות נמוכות ביותר של ויטמין D בדמם נמצאים בסיכון מוגבר לפתח סוכרת סוג 2.

למעשה, מחקרים הראו שאנשים שיש להם את רמות ויטמין D בסרום ובעיקר לאלה הנמוכה ביותר נמצאים בסיכון מוגבר לפתח סוכרת סוג 2 בשלב מאוחר יותר בחיים שלהם. המחקר גם גילה כי אנשים שאובחנו לאחרונה עם סוכרת סוג 2 לעתים קרובות יש רמות נמוכות של ויטמין D מאלו ללא סוכרת.

רופאים ומדענים חושבים שלויטמין D עשוי להיות השפעה חזקה על התפתחות סוכרת סוג 2, וכנראה בעל תפקיד חשוב בפעילות תאי בטא שבלבלב, פעילות אינסולין ותגובות דלקתיות.
תנו לי להסביר קצת יותר:

תפקוד תא בטא בלבלב

כאשר של לאדם סוכרת סוג 2, לפעמים תאי בטא בלבלב המייצרים אינסולין אינם פועלים כהלכה. החוקרים בוחנים את ויטמין D והשפעתו על הקולטנים הספציפיים בתאי בטא בלבלב שרק מתחילים "להפגע" אם הם מקבלים מספיק ויטמין D. לכן, חוקרים חושבים שויטמין D יכול לסייע לתאי בטא בלבלב שאינו מתפקד כראוי. מחקרים בבעלי חיים שנערכו על קולטני ויטמין D אלה הוסרו, וכתוצאה מכך נוצר ייצור לקוי של אינסולין.

איך הגוף שלנו משתמש באינסולין?

לאחר ספיגת הגלוקוז לדם ממערכת העיכול, הלבלב משחרר את הורמון האינסולין, אשר חיוני לאפשר כניסת גלוקוז לתוך התאים.

מצד שני, אנשים עם סוכרת סוג 2 הם "עמידים" לאינסולין, כלומר גופם לא משתמש באינסולין היטב. כך הגלוקוז בדם ממשיך לעלות. על מנת לנרמל את רמות הסוכר בדם בחולים בסוכרת סוג 2, הם ידרשו כמויות  גבוהות יותר של אינסולין באופן חריג מכמות האינסולין המיוצרת בלבלב, או הזרקת אינסולין.

החוקרים מעוניינים להבין את התפקיד של ויטמין D בשיפור הרגישות לאינסולין והגברת הפרשת אינסולין. מחקרים דיווחו על קשר בין רמה נמוכה של ויטמין D וירידה ברגישות לאינסולין.

יתר על כן, ויטמין D משחק תפקיד חשוב בוויסות המינרל סידן. סידן מצידו עוזר לאזן את שחרור האינסולין, ולכן שינויים ברתמות הסידן יכולים להיות בעלות השפעה שלילית על תפקוד תאי בטא שבלבלב, אשר עלול לעכב שחרור אינסולין בדרך קבע. מספר מדענים ורופאים מאמינים שויטמין D מסייע בפונקצית אינסולין תקינה, ובהשפעותיו ייתכן שסיבה לכך היא הסידן.

ויטמין D עשוי למנוע סוכרת סוג 2 ?

מספר מחקרים בחנו את תפקידו של ויטמין D בהיארעות סוכרת סוג 2. משלוש סקירות אחרונות, שבהן בדקו החוקרים את כל המחקרים שפורסמו על ויטמין D וסוכרת סוג 2, וקבעו האם ישנו קשר בין ויטמין D לבין סוכרת סוג 2.

בסקירה נכון ל-2012, החוקרים בחנו מחקרים הבוחנים מצב ויטמין D ע"י מדידת רמת ויטמין D בדם. החוקרים עקבו אחר המשתתפים בכדי לראות אם הם קיבלו סוכרת סוג 2 בשלב מאוחר יותר בחיים. אנשים עם רמות הוויטמין D הגבוהות ביותר בדם נמצאו בכ-% 19 ירידה בסיכון לפתח סוכרת סוג 2 בהשוואה לאלו עם רמות הנמוכות ביותר.

בסקירה משנת 2013, המשתתפים עם רמות ויטמין D הגבוהות ביותר היו בסיכון מופחת ללקות בסוכרת בהשוואה לאלו עם רמות הוויטמין D הנמוכות ביותר. על כל 4 ng / ml עלייה ברמות ויטמין D נמצאה קשורה לסיכוןנמוך יותר של כ- 4% לחלות בסוכרת סוג 2 בשלב מאוחר יותר בחיים.

עם זאת, חוות דעת אלה בעיקר הביטו על מחקרים שהיו תצפיתיים בלבד, כלומר אנחנו לא יודעים אם רמות נמוכות של ויטמין D גרמה לסוכרת סוג 2 בשלב מאוחר יותר בחיים או אם רמה נמוכה של ויטמין D הייתה קשורה עם כמה גורם סיכון ידוע אחר שגרם לסוכרת סוג 2 להתפתח בשלב מאוחר יותר בחיים.

ניסוי משנת 2011 נתן ל- 2000 מבוגרים בסיכון גבוה לסוכרת סוג 2, 2,000 יב"ל של ויטמין D ליום או 400 מ"ג סידן. הם רצו לראות אם ויטמין D עזר לשפר את הסימפטומים הקשורים בסוכרת סוג 2 בהשוואה למשתתפים שלא קיבלו ויטמין D. הם גילו כי תפקוד התא B שבלבלב השתפרה כאשר ניתנה תוספת של ויטמין D - החשוב לייצור אינסולין - ועזר לשמור על רמות הסוכר בדם.

עם זאת, לאחרונה נמצא שתוספת ויטמין D בקרב אנשים עם עם מצב טרום סוכרת (גבוה יותר מאשר רמות סוכר תקינות בדם) לא הייתה השפעה בהפחתת הסיכון לפתח סוכרת בהמשך. יתר על כן, אנשים בתוספת ויטמין D לא ייצר יותר אינסולין ולא היו יותר רגישים לאינסולין מאשר אלו שקיבלו תרופת דמה - פלצבו.

האם ויטמין D לשפר היבטים מסוימים של סוכרת מסוג 2 ?

אנשים עם סוכרת סוג 2 שאכלו יוגורט מועשר בויטמין D וסידן היו ובאופן משמעותי רמות סוכר נמוכות יותר בדם מאשר אנשים שלא אכולו יוגורט עם ויטמין D.

החוקרים מעוניינים להבין האם ויטמין D משפר היבטים מסוימים של סוכרת סוג 2. הם רוצים לדעת האם כשמקבלים רמה אופטימלית של ויטמין D יכול לעזור:

להפחית תנגודת לאינסולין ולשפר רגישות.
באנשים הסובלים מסוכרת סוג 2 היות והם אינם מייצרים מספיק אינסולין ואינם רגישים לא דיי הצורך, אם ויטמין D יכול לעזור לייצר יותר אינסולין.
היו מספר נסיונות שבחנו אם ויטמין D יכול לעזור בהיבטים אלה. ארבעה מחקרים מדווחים:

בקרב מתבגרים הסובלים מהשמנת יתר ללא סוכרת, שתוספת של ויטמין D במינון של 4,000 IU / ליום אכן שיפרה את הרגישות של המשתתפים לאינסולין.
אנשים עם סוכרת סוג 2 שאכלו יוגורט מועשר בוויטמין D (1000 IU / יום) וסידן (600 מ"ג / יום) היו רמות סוכר מנוכות באופן משמעותי, רמת דלקת מופחתת, וויסות הגלוקוז השתפר - דבר אשר מבטיח שגוף השתמש בגלוקוז כאנרגיה - לעומת למשתתפי סוכרת סוג 2 שאכלו יוגורט ללא ויטמין D.
חוקרים בניו זילנד מצאו כי תוספי ויטמין D שיפר את העמידות לאינסולין ואת הרגישות לאינסולין, אך רק אם המינון היה גדול מספיק וניתן למשך תקופת זמן מספיקת.
בניסוי תוספת למשך כשנתיים של ויטמין D במשתתפים אפריקאים אמריקאים עם סוכרת סוג 2 מצאו כי העלאת רמות ויטמין D מ -25 ng / mL עד 34 ng / mL המוגלובין A1c הקטינה באופן משמעותי מ- 9.15% ל 7.98%.
מצד שני, ישנם שלושה ניסויים קטנים, אשר מצאו כי תוספי ויטמין D בחולים עם סוכרת סוג 2, לא הפחית את רמות הסוכר בדם  באופן משמעותי. עם זאת, המחקרים הללו היו קטנים למדי והיו קצרים יחסית אורכי מחקר, מה שמקשה לקבל תמונה טובה אם ויטמין D הייתה כל השפעה (2-6 חודשים).

נקודות עיקריות מן המחקר

אנשים שאובחנו רק לאחרונה עם סוכרת סוג 2 נוטים להיות בעלי רמות ויטמין D נמוכות בהשוואה לאנשים שלא סוכרת סוג 2.
סקירה של מחקרים גילו כי אנשים עם רמות גבוהות יותר של ויטמין D יש ירידה בסיכון לפתח סוכרת סוג 2 בשלב מאוחר יותר בחיים בהשוואה לאנשים עם רמות נמוכות ותתר.

אין כרגע עדויות לכך שאם נקבל מספיק ויטמין D הדבר עשוי לצמצם את הסיכון של אחד לפתח סוכרת סוג 2, למרות מה נקרא מחקרי התערבות בקנה מידה גדול יש צורך לפני שנוכל לומר בוודאות.


References

[1] DiNicolantonio, J.J., J.H. O’Keefe, and S.C. Lucan, Added Fructose: A Principal Driver of Type 2 Diabetes Mellitus and Its Consequences. Mayo Clin Proc, 2015 Mar;90(3):372-381.

[2] Hu, E.A., et al., White rice consumption and risk of type 2 diabetes: meta-analysis and systematic review. BMJ, 2012. 344: p. e1454.

[3] Forouhi, N.G., et al., Differences in the prospective association between individual plasma phospholipid saturated fatty acids and incident type 2 diabetes: the EPIC-InterAct case-cohort study. Lancet Diabetes Endocrinol, 2014. 2(10): p. 810-8.

[4] Zeitz, U., et al., Impaired insulin secretory capacity in mice lacking a functional vitamin D receptor. FASEB J, 2003. 17(3): p. 509-11.

[5] Scragg, R., M. Sowers, and C. Bell, Serum 25-hydroxyvitamin D, diabetes, and ethnicity in the Third National Health and Nutrition Examination Survey. Diabetes Care, 2004. 27(12): p. 2813-8.

[6] Chiu, K.C., et al., Hypovitaminosis D is associated with insulin resistance and beta cell dysfunction. Am J Clin Nutr, 2004. 79(5): p. 820-5.

[7] Mitri, J., et al., Effects of vitamin D and calcium supplementation on pancreatic beta cell function, insulin sensitivity, and glycemia in adults at high risk of diabetes: the Calcium and Vitamin D for Diabetes Mellitus (CaDDM) randomized controlled trial. Am J Clin Nutr, 2011. 94(2): p. 486-94.

[8] Khan, H., et al., Vitamin D, type 2 diabetes and other metabolic outcomes: a systematic review and meta-analysis of prospective studies. Proc Nutr Soc, 2013. 72(1): p. 89-97.

[9] Song, Y., et al., Blood 25-hydroxy vitamin D levels and incident type 2 diabetes: a meta-analysis of prospective studies. Diabetes Care, 2013. 36(5): p. 1422-8.

[10] Davidson, M.B., et al., High-dose vitamin D supplementation in people with prediabetes and hypovitaminosis D. Diabetes Care, 2013. 36(2): p. 260-6.

[11] Belenchia, A.M., et al., Correcting vitamin D insufficiency improves insulin sensitivity in obese adolescents: a randomized controlled trial. Am J Clin Nutr, 2013. 97(4): p. 774-81.

[12] Shab-Bidar, S., et al., Regular consumption of vitamin D-fortified yogurt drink (Doogh) improved endothelial biomarkers in subjects with type 2 diabetes: a randomized double-blind clinical trial. BMC Med, 2011. 9: p. 125.

[13] von Hurst, P.R., W. Stonehouse, and J. Coad, Vitamin D supplementation reduces insulin resistance in South Asian women living in New Zealand who are insulin resistant and vitamin D deficient – a randomised, placebo-controlled trial. Br J Nutr, 2010. 103(4): p. 549-55.

[14] Green, R.T., et al., Maintenance of long-term adequate levels of vitamin d lowers HbA1c in African American patients with type 2 diabetes. Ethn Dis, 2014. 24(3): p. 335-41.

[15] Mitri, J., M.D. Muraru, and A.G. Pittas, Vitamin D and type 2 diabetes: a systematic review. Eur J Clin Nutr, 2011. 65(9): p. 1005-15.

[16] Pittas, A.G., et al., Systematic review: Vitamin D and cardiometabolic outcomes. Ann Intern Med, 2010. 152(5): p. 307-14.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה