יום שבת, 2 ביולי 2022

חומצה אלפא ליפואית סוכרת ומניעת סיבוכים, קובי עזרא

לאחר הערכת השכיחות של תפקוד לקוי של האנדותל מוקדם, כפי שנמדדה באמצעות היפרמיה תגובתית אצל מתבגרים עם סוכרת מסוג 1, התחיל ניסוי אקראי שמנשך שישה חודשים, כפול סמיות, כדי לבדוק את היעילות של דיאטה נוגדת חמצון (± חומצה אלפא-ליפואית תוספת) כדי לשפר תפקוד לקוי של האנדותל. 



71 ילדים ומתבגרים, בגילאי 17 ± 3.9 שנים, עם סוכרת מסוג 1 מאז 9.5 ± 5.3 שנים, תוך שימוש בטיפול מוגבר באינסולין, חולקו אקראית ל-3 זרועות: 

(א) דיאטה נוגדת חמצון 10,000 ORAC + חומצה אלפא-ליפואית. 

(ב) דיאטה נוגדת חמצון 10,000 ORAC + פלצבו. 

(ג) קבוצת הבקרות. 

BMI, לחץ דם, פרופיל שומנים בצום, HbA1c, דרישת אינסולין, הרגלי תזונה והרכב הגוף נקבעו בכל מטופל. 

דיאטה נוגדת חמצון שיפרה משמעותית את הפרעות בתפקוד האנדותל כשהיא נוספה עם חומצה אלפא-ליפואית, בניגוד לדיאטה עם פלצבו או בקרות. 

כמו כן נצפתה הפחתה משמעותית באינסולין. משערים שלחומצה אלפא-ליפואית עשויה להיות השפעה נוגדת חמצון בחולי סוכרת ילדים ע"י הפחתת האינסולין.


טרשת עורקים והנזק לכלי הדם הם הגורם המוביל לתמותה ותחלואה בחולי סוכרת. לאחרונה, מספר מחקרים הראו שמחלות לב וכלי דם הן הגורם הראשון למוות בטרם עת בקרב אנשים עם סוכרת מסוג 1.

למרות שסיבוכים כלי דם הקשורים לסוכרת אינם שכיחים בגיל הילדים, הפרעות תפקודיות ומבניות מוקדמות עשויות להיות נוכחות רק שנים ספורות לאחר הופעת סוכרת מסוג 1. לכן, יש צורך בגישות אבחון וטיפוליות מוקדמות לנוער עם סוכרת מסוג 1 בסיכון למחלת וכלי דם מוקדמת.

לתאי אנדותל יש מספר רב של פונקציות חיוניות לשמירה על הומאוסטזיס תוך-וסקולרי: הם ממלאים תפקיד חשוב בוויסות טונוס כלי הדם, דימום ופיברינוליזה ובייצור של מספר חומרים. 

בחולים הסובלים מסוכרת, היפרגליקמיה ותהליכים ביוכימיים פתולוגיים קשורים גורמים לפגיעה בתאי האנדותל הגורמים לחוסר תפקוד שלהם. האנדותל הלא מתפקד מאמץ פנוטיפ פרוטרומבוטי, פרו-דלקתי וכיווץ כלי דם המקדם התפתחות מוקדמת של טרשת עורקים.

חומצה אלפא-ליפואית היא נוגד חמצון מיטוכונדריאלי חזק הפועל ע"י מנגנונים מרובים המקדמים מסלולים אנטי-דלקתיים ואנטי-טרומבוטיים ומשפיעים באופן חיובי על הרחבת כלי הדם בתיווך תחמוצת החנקן. 

ברוב מדינות אירופה חומצה אלפא-ליפואית מורשית ומשמשת כטיפול בחולים עם תסמינים נוירופתיים. יתרה מכך, מחקרים רבים מצביעים על התפקיד הפוטנציאלי של חומצה אלפא-ליפואית במניעה וטיפול בטרשת עורקים ומחלות לב וכלי דם קשורות.


ההשערה היא שחומצה אלפא ליפואית עשויה לשפר את תפקוד האנדותל. השערה זו מבוססת על תוצאות דומות שהתקבלו במודלים של בעלי חיים או בחולים עם סוכרת, במיוחד סוכרת מסוג 2. בחולדות הנגרמות ע"י סטרפטוזוטוצין, ניתן להניח שטיפול בחומצה אלפא-ליפואית יכול להגן מפני תגובתיות כלי דם לקויה. בחולי סוכרת מסוג 2, חומצה אלפא-ליפואית עשויה להשפיע על אנגיוגנזה באמצעות השפעה על כמה גורמים במחזור הדם כולל VEGF, bFGF, MCP-1 ו-IL-10.



לכן, מטרת המחקר הייתה לחקור את ההשפעה של חומצה אלפא-ליפואית על תפקוד לקוי של האנדותל בנוער עם סוכרת מסוג 1. מחקר פיילוט זה הוא ניסוי מבוקר כפול סמיות, אקראי, בן 6 חודשים לבדיקת היעילות של דיאטה נוגדת חמצון בתוספת חומצה אלפא-ליפואית לעומת דיאטה נוגדת חמצון בלבד בשיפור תפקוד לקוי של האנדותל אצל מתבגרים עם סוכרת מסוג 1.


מקורות

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4478382/

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/14522472/

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/23525544/

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/25424745/

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/18941783/

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/16033329/

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/11425490/ - חומצה אפא ליפואית


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה