יום ראשון, 17 ביולי 2022

בדיקת HbA1c, המוגלובין מסוכרר, המוגלובין A1c, קובי עזרא

שלום כאן קובי עזרא מומחה לרפואה נטורופתית היום אספר לכם בקצרה על בדיקת HbA1c, שניקרא גם המוגלובין מסוכרר או המוגלובין A1c. החל מהשאלה מזה המוגלובין מסוכרר?, איך ניתן לבדוק אותו? ומה הרמה הרצויה בדם? ועל מה מעידות רמות גבוהות שלו בדם?, למי הבדיקה אינה אמינה? ומספר טיפים על איך להוריד המוגלובין מסוכרר?



מה זה המוגלובין מסוכרר?

אז ראשית ישנו הצורך להבין מה זה המוגלובין מסוכרר? ואולי קצת לפני מה זה המוגלובין? המוגלובין (Hemoglobin) הוא חלבון המצוי בתאי הדם האדומים, בעל מבנה אורגני-מתכתי המכיל ארבע מולקולות פולי-פפטידיות הקשורות לקבוצת הם. המוגדר כמטאלו-פרוטאין כלומר חלבון המכיל מתכת.

תפקידו העיקרי של ההמוגלובין הוא נשיאת חמצן אל תאי הגוף במערכת הדם. 

כשסוכר שבדם נקשר להמוגלובין, הם הופכים להמוגלובין מסוכרר - המוגלובין a1c. למעשה ככל שרמת הסוכר שבדם גבוהה יותר, כך עולה גם כמות הסוכר שנקשר להמוגלובין. 

היות ותאי הדם האדומים בגופנו מתחדשים כל שלושה חודשים בקירוב, לכן רמת ההמוגלובין המסוכרר בתאי הדם משקפת את רמת הסוכר הממוצעת בדם במשך שלושת החודשים האחרונים.


איך בודקים המוגלובין מסוכרר? 

בודקת דם בודקים את רמת הגלוקוז (סוכר הדם) הממוצעת בדם המשכללת את רמות הסוכרת בשלושה חודשים האחרונים טרם הבדיקה. 


המוגלובין a1c ערכים

ערך תקין של בדיקת המוגלובין מסוכרר נע בטווח של כ- 4% עד 5.7%. יש לומר שרמה מעל לערכים הנ"ל עשויה להעיד על התפתחות מצבים של טרום סוכרת ו/או סוכרת. 

למעשה ניתן לחזות את רמת הסוכר בדם בממוצע של שלושת החודשים האחרונים, כך שאם רמת ההמוגלובין המסוכרר היא 4.5 רמת הסוכר הממוצעת היא כ- 80 בממוצע. 

5 רמת הסוכר הממוצעת היא כ- 97 (כלומר בטווח של 76 ל- 120)

רמת הסוכר הממוצעת היא כ- 126 (כלומר בטווח של 100–152)

רמת הסוכר הממוצעת היא כ- 154 (123–185)

רמת הסוכר הממוצעת היא כ- 183 (147–217)

רמת הסוכר הממוצעת היא כ- 212 (170–249)

10 רמת הסוכר הממוצעת היא כ- 269 (217–314)

11 רמת הסוכר הממוצעת היא כ- 269 (217–314)

12 רמת הסוכר הממוצעת היא כ- 298 (240–347) 

מקור: איגוד הסוכרת האמריקני. (ADA), על פי Diabetes care, 2100:34 (Supp 1:S11-S61), Table 9.

לפי רוב המעבדות התחום הנורמלי הוא בטווח של 4 עד 5.9 או בגישה היותר שמרנית עד 5.6 רמה הגבוה מערך הנ"ל ועד לרמה של 6.4 נחשב למצב טרום סוכרת.

אירגוני הבריאות מגדירים את התפתחות מחלת הסוכרת החל מרמה של 6.5 

איך להוריד המוגלובין מסוכרר?

אז אתם בטח שואלים איך להוריד המוגלובין מסוכרר כשרמתו גבוהה? אז ישנם שני גורמים עיקריים שאתם יכולים לעשות זאת בעצמכם, ראשית פעילות גופנית ושנית אכילה מאוזנת - דלת מזון מהיר ומתועש. 

מכיוון שפעילות גופנית מעודדת את שרירי השלד לספוג ולנצל סוכר מזרם הדם, הפעילות מסייעת להפחית ולאזן את רמת הסוכר לרדת מהר יותר לאחר האכילה. כמובן שישנם גורמים נוספים כמו תרופות ועוד... 

באופן כללי ניתן לומר שככל שתהפוך פעילות גופנית להרגל קבוע, תראה מגמת ירידה במספרי ההמוגלובין המסוכרר. 

למי בדיקת המוגלובין A1c אינה אמינה?

בעוד שבדיקות HbA1c מהימנות לרוב, ישנן מגבלות מסוימות לדיוק הבדיקה. למשל, ייתכן שבקרב לאנשים עם צורות שונות של אנמיה אין מספיק המוגלובין כדי שהבדיקה תהיה מדויקת וייתכן שיצטרכו לעבור בדיקת פרוקטוזאמין במקום זאת.

כמו גם בדיקת A1C עלולה להיות בלתי אמינה לאבחון סוכרת או לניטור שלה במצב הריון. אנמיה המוליטית, או עם וריאנט גנטי של המוגלובין (המוגלובינופתיה) דוגמת אנמיה חרמשית (sickle cell disease), תלסמיה או אחרת, או לאחר תרומת דם במהלך השבועות האחרונים או אם נתקבל עירוי דם, אינם מתאימים למדידת A1C.

בסובלים מאנמיה על רקע של רמת ברזל נמוכה, תתקבל תוצאה מוגברת, שאינה נכונה ברמת ה- A1C. בסובלים מחסר בחומצה פולית ו/או בוויטמין B12, תיווצר הארכת זמן החיים של הכדוריות האדומות, דבר שיגרום לרמה גבוהה יותר מהמצופה של ה-A1C.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה