יום שבת, 10 בספטמבר 2022

סוכרת מסוג 1 ומהי סוכרת מסוג 2 גם על סוכר הריון, מהם גורמי סיכון לסוכרת? ומה יש לעשות כדי למנוע ואך לטפל במחלת הסוכרת?

שלום כאן קובי עזרא מומחה לרפואה נטורופטית, היום נדבר על מחלת הסוכרת ועל שכיחותה, מהי סוכרת מסוג 1 ומהי סוכרת מסוג 2 גם על סוכר הריון, מהם גורמי סיכון לסוכרת? ומה יש לעשות כדי למנוע ואך לטפל במחלת הסוכרת? כלומר מה לאכול וכו'... כל זאת מיד לאחר הפתיח הקצר. 




מהי סוכרת היא מחלה הגורמת לפגיעה בניצול הסוכרים לאנרגיה. עקב חסר בהורמון אינסולין עקב בעיה אוטואימונית, כלומר שמערכת החיסון תוקפת את תאי בתא שבלבלב המייצרים אינסולין. כך מתפתחת סוכרת מסוג 1


או בעיה בניצול האינסולין, מה שניקרא תנגודת לאינסולין - Insulin resistance, מכאן מתפתחת סוכרת מסוג 2.


אפידמיולוגיה של סוכרת בישראל ובעולם

על רגל אחת האפידמיולוגיה של סוכרת בישראל ובעולם, בעולם יש יותר מ-420 מיליון חולי סוכרת, בישראל הקטנה ישנם כחצי מיליון חולי סוכרת. כלומר שמדובר במחלה שכיחה, שהולכת וגוברת. 

סוכרת סוג 1 (סוכרת נעורים) 

סוכרת סוג 1 (בעבר סוכרת נעורים) היום כבר לא משתמשים בשם "סוכרת נעורים" היות וישנים גם אנשים מבוגרים שמפתחים סוכרת מסוג 1. המחלה הנ"ל מהווה כ- 5 עד 10 אחוזים מחולי הסוכרת והם לרוב אנשים צעירים. 

סוכרת סוג 2 (סוכרת מבוגרים) 

סוכרת סוג 2 (בעבר סוכרת מבוגרים) היום כבר לא משתמשים בשם "סוכרת מבוגרים" היות וישנם אנשים צעירים שמפתחים את המחלה ולרוב הם אנשים שמנים. המחלה הנ"ל מהווה מעל ל-90% מכלל חולי הסוכרת. 

יש לציין את מגפת ההשמנה בעולם ובעיקר בעולם המערבי, לכן ישנה גם עלייה בתחלואה במחלת הסוכרת מסוג 2 ויש לומר שגם בילדים שמנים כמובן! 



מהם גורמי סיכון לסוכרת? 

גורמי הסיכון להתפתחות מחלת הסוכרת היא לרוב השמנה ! 

אך כשאנו מדברים על סוכרת מסוג 1 לא ניתן לנבא אותה, כאן ניתן לראות בחור צעיר ובריא שחש בתסמינים של צמא והשתנה מוגברת, ירידה במשקל, ואז כשבודקים את רמת הסוכרת בדם מגלים סוכרת.  

ויש לומר שלרוב אין למחלה רקע גנטי בניגוד לסוכרת מסוג 2 שיש לה רקע גנטי ולרוב השמנה מעוררת אותה. 


כשאנו מדברים על סוכרת מסוג 2, אז כאמור ההשמנה בשילוב נטייה גנטית תגרום לטריגר של המחלה להתפרץ. לרוב לאורח חיים בריא ניתן יהיה לדחות ואף למנוע את הופעת המחלה הנ"ל. 


למשל חוסר פעילות גופנית, תזונה לא בריאה הכוללת מזון מהיר, מזון דל בסיבים תזונתיים ויטמינים ומינרלים. 


ומספר מילים על סוכרת הריון שהיא סוכרת שמתפתחת לאחר מחצית ההריון ולרוב עוברת לאחר הלידה. אך סטטיסטית אישה שהייתה סוכרתית בהריון לרוב תחלה בסוכרת סוג 2 כעבור 2 עד 5 שנים לאחר מיכן. 


אז אתם בטח שואלים למה חשוב לאזן את רמת הסוכר בדם? הסיבה שחשוב לשמור על רמות סוכרת מאוזנות בדם ולא רק אצל חולי סוכרת, היא כדי לצמצם ואך למנוע מצבים בריאותיים חשובים, כמו למשל: 


פגיע בכלי הדם בעין, דבר עשוי להוביל לעיוורון ומהווה את הסיבה העיקרית לעיוורון. נזק לכליות עקב סוכרת ועד כדי הטיפול בדיאליזה, שלמעשה מהווה כ- 50% מחולים אילו. 


פגיעה במערכת העצבים, שלרוב מתחילה כחוסר תחושה בפריפריה, כלומר בגפיים, כמו נימולים, דקירות ותחושת שריפה וכך נטייה מוגברת לפצעים ולזיהומים ולבסוף לנמק וקטיעת האיבר, כמו כף הרגל. 


רמות סוכר גבוהות לטווח הארוך יגרמו לטרשת עורקים מוחשת על כל סיבוכיה. 

פגיעה במערכת הלב וכלי הדם, לסוכרתי ישנה נטייה מוגברת להתקף לב בהשוואה לאדם בריא. ויש לציין שרוב הסוכרתיים מתים ממחלת לב. כמו גם CVA נמצא בשכיחות גבוהה יותר פי-2 בסוכרתי בהשוואה לאדם בריא. 


טיפול טבעי בסוכרת

אז איך ניתן לטפל במחלת הסוכרת בצורה טבעית? והתשובה היא: תזונה בהתאמה אישית למטופל ופעילות גופנית מחקרים ממליצים על 150 דקות בשבוע. 

אז מה רצוי לאכול לחולה הסוכרת? באופן כללי יש לאכול את כל אבות המזון ומצורה מאוזנת, וחשוב לאכול מזונות מלאים וכמה שפחות מזונות מתועשים ומעובדים. 


כמו גם תזונה העשירה בנוגדי חמצון טבעיים כאלה המצויים בפירות וירקות. כמובן שישנו הצורך להתאים את תוכנית התזונה והאימונים בהתאם למצבו האישי של המטופל. 


לסיכום ניתן לומר שע"י תוכניות תזונה ואימונים בהתאמה אישית ניתן לאזן ולמנוע תופעות לוואי הקשורות למחלת הסוכרת כגון אילו שצוינו ואחרות. ולהגיע לגיל המבוגר בבריאות איתנה.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה